Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du kan ju läsa av vilka värden Lamdasonderna arbetar med, Reglersonden o Diagnossonden
ger kanske ett hyfsat värde på vad du skickar ur därbak.....
Både Derank och Wissel har nog rätt på sina svar. Det krävs en ganska omfattande utrustning om du skall "dubbelkolla" Bilprovningens siffror och mätningar. En (1) mätning kan du dock göra själv, men det kostar: http://m.verktygsboden.se/specialverkty ... gasmaetare I fallet med Lambdasonderna måste du ju veta vad dom aktuella värdena (spänningar) skall vara om allt är riktigt. Och det kanske inte är en kunskap som "gemene man och medelbilsvensson" har?
Alltså mer än 1 och ½ tusen kr för att mäta CO-utsläppen. Övriga mätningar CH-värde och Lambda kostar nog mer än det smakar. Och CO2 mäter inte ens Bilprovningen. Det är ett uträknat värde som bl.a beräknas på tillfört bränsle. Under förutsättning att du håller Lambda 1, så kan man i teorin säga att din motor släpper ut "si och så" mycket CO2.

Jag har aldrig prövat, men det sägs på forum och annorstädes att Bilprovningen kan göra separata mätningar om man t.ex håller på att laga något eller på något annat sätt vill veta utsläppen.

En liten anmärkning: Om man har en veteran/hobbybil så kan en sådan CO-mätare vara bra när det gäller att t.ex ställa in förgasaren rätt.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]