Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.. Någon som vet vad den totala ( oljekyl, turbin +växellåda) mängden olja man ska fylla på i växellådan efter att man har tömt den?? Jag tömde ur all olja både oljekylen och ur lådan.. hällde i 5,5 Liter i växellådan och startade bilen (upplyft) o lät den gå lite på tomgång innan ja började på gå igenom alla växlar några sekunder på varje innan ja stängde av, skruvade loss den lilla pluggen under lådan o lät de rinna ur tills de slutade rinna.. skruvade tillbaks skruven med såklart en ny O-ring på, (hoppas att jag har gjort rätt) Åkte ut o provade o lika faan så låser den lådan på trean så fort bilen blir varm
Detta var anledningen till att jag bytte oljan.. fick för mig att det var pga av att oljan kanske var för gammal.. Har jag gjort något fel så snälla säg hur ja ska göra... för ja börjar tröttna på detta :(
Sen en liten fråga till... varför låter bilen som en tändkulemotor... trött på att höra alla kommentarer om att den låter som en båtmotor... ja har provat alla sorts spridarengöringsmedel... Inget hjälper.. Tar jag loss kontakten till luftmassemätaren så låter den ännu mer... då dunkar de på rätt bra i luftburken.. Någon som har tipps på vad det kan vara?? Tack på förhand. Nicke
Jag glömde skriva årsmodell osv. volvo V70 Kombi 2.4 D5, 163 Hk 2007 Motorkod: D5244T5
Senast redigerad av 2 rallymackan, redigerad totalt 0 gång.
felkod på lådan?
Nu är ja lite trög känner jag, men betyder åkte ut o provade o lika faan så låser den lådan på trean så fort bilen blir varm att den inte växlar upp till 4an, 5an? Eller att den låser i momentomvandlaren och inte slirar?
ja den låser sig, växlar inte o slirar inte heller... ligger ja på fyran eller femman o gå ner till ca 50 kmt så smäller de bara till o trean hoppar i som om man xäxlar en manuell utan att frikoppla.. på instrumentpanelen där det står vilken växel man har i så försvinner det o blir bara ett streck .. sen när man stänger av bilen o den har stått en stund så växlar den normalt någon eller några minuter.. sen är det likadant igen.. har den låst sig på trean o man bara stänger av o startar bilen direkt o åker iväg så låser den på trean nästan direkt
sitter det ingen givare eller något sådant på lådan då?? lite lustigt att den bara spärrar lådan i säkerhetsläget enbart när bilen kommit upp i arbetstemeratur.. den har ju aldrig spärrat när den varit kall... En fråga till... har det aldrig varit något vanligt fel att slangarna vittrat sönder sig invändigt?? ja bara lekte med tanken om de cirkulerar för dåligt... för de räcker ju med att bilen står en stund så funkar det ju igen ett tag.
Men någon form av givare eller liknande borde det väl finnas på lådan?? kan man inte hitta en sprängskiss på nätet?? eller om någon kan va snäll o skicka en länk så vore jag tacksam :)
jag har haft motorn igång när jag lossat på oljenivåpluggen i lådan.. haft alla växlar i några sekunder o låtet oljan rinna ur nivåpluggen så att rätt mängd (hoppas jag) är kvar i lådan , den stod då på tomgång i läge P ... den funkar bättre nu efter att jag bytt två gånger.. men hugger ibland, inte alltid, ibland när den går ner till tex trean från fyran... ja ska nog köra att tag till med den i sen byta en gång till

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]