Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80 har till att börja med högre profil på däcken än motsv. V70/S60 vad gäller P2:orna så men 65 låter onekligen högt. Mäta med GPS är kanske inte det mest tillförlitliga.

Volvo har rekommendera däckstorlekar på tillbehörssidan, då är det 225/50 om man kör 17" som gäller (eller motsv) eller 215/55 om man kör 16". Går förstås att laborera sig omkring det och ha mer bredd och mindre profil. rullomkrets.se brukar ge ett bra hum om hur mycket du kan ändra.

Om du monterar 215/45-17 på din bil kommer hjulen se för små ut. Räcker med att flytta över V70-hjul så ser det lite litet ut i hjulhusen men det är väl en smaksak, jag tar hellre liiiite för stora än lite för små. Vill du ha lågprofil så kör 18" istället. Antar du menar mindre hjul = mer vrid på hjulen men satsa på att chiptrimma bilen istället i sådana fall.
Schmoyoho skrev:S80 har till att börja med högre profil på däcken än motsv. V70/S60 vad gäller P2:orna så men 65 låter onekligen högt. Mäta med GPS är kanske inte det mest tillförlitliga.

Volvo har rekommendera däckstorlekar på tillbehörssidan, då är det 225/50 om man kör 17" som gäller (eller motsv) eller 215/55 om man kör 16". Går förstås att laborera sig omkring det och ha mer bredd och mindre profil. rullomkrets.se brukar ge ett bra hum om hur mycket du kan ändra.

Om du monterar 215/45-17 på din bil kommer hjulen se för små ut. Räcker med att flytta över V70-hjul så ser det lite litet ut i hjulhusen men det är väl en smaksak, jag tar hellre liiiite för stora än lite för små. Vill du ha lågprofil så kör 18" istället. Antar du menar mindre hjul = mer vrid på hjulen men satsa på att chiptrimma bilen istället i sådana fall.
Tråden går inte ut på vad någon annan tycker att jag ska ha på min bil.
Några 18 tummare är helt ointressant.
Vill inte ha onödigt låg progil heller.
Jag har kört 195-40-17 tidigare och det ser nog många gånger bättre ut än konstigt stora fälgar som många numera kör runt med.

Det har även med pris på däck som även det delvis spelar in i mitt val av däck. Jag letar efter prisvärda högprestandadäck och ibland kan minsta skillnad i profil göra många hundralappar på priset.
Vill sen inte helt låsa in mig på att dessa hjul endast ska kunna passa en bil.

Att "chiptrimma" en sugmotor brukar inte ge så mycket, antagligen ger det mer att ändra rullomkretsen.
Sen "chiptrimmar" man inte dessa bilar heller. Men ja jag har bokat tid för optimering på tisdag.
Skillnaden mellan 50 och 55 på däckensprofil märks vältigt mycket. En enorm skillnad på hur lätt min motorcykel orkar upp på bakhjulet.
Vikten på hjulen spelar även roll och större fälgar väger oftast mer så att gå upp till 18" är ett väldigt dåligt tips.

Och som kommentar till att du hellre tar lite för stora än lite för små, så tar jag hellre lite för små än lite för små. Jag har både själv och sett så många andra skära sönder hjulhus så jag vill slippa det. Detta går på 850 att göra med original dimension om man kör tillräckligt inspirerat...
195/40-17 är helt uteslutet, jag tycker du ska ha... Skämt åsido så tänkte jag det var lättare att utgå från originaldimensionerna istället för att gissa sig till med GPS. Tror det går att programmera om bilen om du ska köra däck med mindre omkrets året om, men om jag räknar rätt skiljer det bara 5% i hjulvrid mellan 215/45 och 225/50 på 17". Jag har gått omvänd väg från 245/40-18 till 45-profil och jag kan inte påstå bilen känns slöare eller något. Bara som en parentes, självklart gör du som du vill med din bil.

Rent tekniskt flashar man väl ECM med nya parametrar/ny mjukvara men min poäng var mjukvarutrimning iaf.
5% regeln är borta sen 10 år tillbaks.
”Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.”
Det är ordagrant från Vägverkets föreskrifter 2006:63 punkt 6
MrPontus skrev:Tack StefaN.
Vad exakt innebär dom föreskrivna kraven? Någon viss % fel visning man måste hålla sig till eller räcker det med att den inte får visa förlite?
hittade:
VVFS 2003:22 skrev:Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1981
eller senare får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid
hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla kravet.
v1-v2<=(v2/20)+10
är för trött/dålig för att förstå denna formel just nu, så hur mycket får man ändra/%? eller lugnt så länge som den visar för mycket?

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]