Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Hej!

Behöver byta bägge bromsslangarna fram på min V70N och behöver därför lossa slang och luftnippel.
Har ingen möjlighet att värma, utan får förlita mig på en grymt bra krypolja. Frågan är bara vilken.
Inga problem att ha bilen ståendes under natten för krypningens skull...

Omega 636 verkar vara omtyckt, men får inte tag på den här i småland och beställa på postorder är dubbla priset direkt :shock: .
Harni något annat tips på bra nrypolja?

Mvh
Användarvisningsbild
av Derank
Lär ju finnas massor men Payback har en som heter <penetreo som är bra på det jag testat tidigare.

Har även använt kylspray för att lossa fastrostade bultar och så, det är nog bara att testa sig fram.

Men ett tips är ju att köpa en lös nippel innan du börjar. och nyper du av slangen får du ju på en ringnyckel om jag inet mins fel.
av Wizzman
Biltema x4 är faktiskt helt ok, jag har testat den och omega 636 och märkte ingen större skillnad. Upplever x4 som bättre än 5-56 och WD-40.

Jag har dock aldrig hårdtestat någon av rostlösarna eftersom jag värmer med gassvetsen där det går.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Rådlös
En som bygger en 16-cylindrig motor och går grundligt till väga, provar och utreder, jämför och testar är Pelle Söderström: http://www.sweet16.se/
Han förordar en krypolja som heter Caramba. Han skriver om det i avdelningen Chassie och kaross, dit bromsar räknas. Hur många bilder som helst att titta på i detta otroliga projekt. Caramba är ju ett s.k. "kraftuttryck" på spanska. Då undrar man om den heter så i spansktalande länder också? Där kanske den i stället heter "Sa**n i Helv**es mutterjä**l" eller något liknande? :twisted: :shock: :)
av Arnold
Om du nu skulle behöva värma så kan du köpa en liten gasolflaska och brännare på t ex Biltema. Du kan även ha kylspray som också finns på Biltema. Detta kostar inte många kronor. Om du ska värma så använd hörselkåpor för bromsslangen smäller som fan om man värmer tillräckligt mycket.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Klipp av slangarna så när nippeln som möjligt så du kan köra med 6 kantshylsa har de väl börjat bli runt så är de inte kul så börja med så bra grejer som möjligt

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]