Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har ett problem då framvagnen som från ingenstans började klonka i vänster fram nära däcket. Ibland dunkar det till, ibland knäpper det och ibland låter det inget alls. Körde i förmiddags och inte ett ljud och har inte ens hört något klonk/ knack tidigare. Kommer det så bara utan förvarning? Har ni själva varit med om detta och var satt felet? Har dock läst att det är ett vanligt fel. Lite sur när bilen enbart gått 8000 mil.
Bytt hjul nyss, eller lyft den?
Min kan klonka lite i framfjädren i nån mil, innan fjädern satt sig igen, efter lyft.
Sen blir det tyst igen.

Troligen pga dåliga fjädersäten, och rostig fjäder.

Avvaktar med den fixen, till stötdämparna byts, troligen framåt sommaren.....

Annars kan det vara fjädersäte, styrlager, krängningshämmare, stötdämpare, mm,mm.

Visst är 8000mil lite på en 07a, men den är ändå snart 10år gammal.
Tiden äter mer än milen på väldigt många delar.
Tack för svar!
Det är troligtvis något av det du räknat upp. Synd bara att problem i framvagnen är svåra att lokalisera, men men. Märker dock inga problem när jag kör. Den ligger bra på vägen (känns inte ostabil eller ryckig), går fint på alla växlar och inget ljud vid ratutslag.

Dessutom lät det inte det minsta när jag körde på riktigt gropig väg idag, men klonkande till en gång vid ett fartgupp men inte vid nästa. Det är det som gör mig förbryllad, borde inte problemet vara konstant?

Är tyvärr ruskigt dålig på det mekaniska...
En bra redogörelser längre upp men styrlager, ska väl vara styrled.
Styrleden tror jag klonkar hos mig, det är vanligt enligt enligt forumet.

Jag har original 215-däck och funderar om dom blir så breda att de lyfter upp grus och sand på fjäderbenstallriken som kan klonka...
Som sagt en teori!
Är inte speciellt svårt att felsöka, behöver inte ha en fullutrustad verkstad för ändamålet.
Hissa upp bilen och kolla om du ser nåt uppenbart fel, sen rycker du i däcket horisontellt och vertikalt så känner du om det glappar nånstans.
Sen är det bara att beställa eventuella utbytesdelar :wink:
valln skrev:En bra redogörelser längre upp men styrlager, ska väl vara styrled.
Styrleden tror jag klonkar hos mig, det är vanligt enligt enligt forumet.

Jag har original 215-däck och funderar om dom blir så breda att de lyfter upp grus och sand på fjäderbenstallriken som kan klonka...
Som sagt en teori!
Styrled kan absolut klonka, men det gör styrlagret också.
Samma detaljer, är ju både styrlager, och stötdämparens övre bussning på sät och vis.
Glapp = klonk!
Edit: om det hjalper, har ar bilder pa min operation http://imgur.com/a/Q2w4O

Jag bytte precis till nya dampare fram i min 2006 V70 och efter 6000 miles borjade de klonka som f*n, men bara pa morgonen.
Nar bilen satt i solen pa jobbet hela dagen var den tyst.

Det visade sig vara styrlagret ("strut bearing"?) uppe pa damparen. BADA sidorna hade pajat. Nar jag tog ut damparna kunde jag knappt vrida pa lagren med handerna.

Det som var konstigt var ju att det bara klonkade pa morgonen (kallt fett i lagren?) och forsvann efter ett par minuter och inte hande senare pa dagen.

Jag bytte till likadana (under garantin) sa vi far se om dom nya gor samma sak inom ett par manader. Isf blir det fanimig Volvo orginal delar istallet for den har ProParts skiten.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]