Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dicklund2
Jag har precis köpt en S80 -99

När man sätter sig i bilen börjar något surra bakom knapparna under stereon någonstans, när man väl kommer upp i fart och vanliga fläkten slår på så hörs det inte längre, det blir överröstat. Men det är lite irriterande medans man kör sakta.

Det fortsätter även efter att man tagit ur nyckeln och gått ur bilen, vet dock inte hur länge.

Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av greeeken
Skulle gissa på att det är den lilla sensorn o fläkten för AC:n som låter
Driva ut fukt med mera , Ganska normalt.
hur länge vet jag inte.
Men har för mig att så fort man startar bilen så lägger den av.
Användarvisningsbild
av dicklund2
Det låter som en förklaring. Men jag tror inte den stänger av sig alls.

Går den att komma åt utan att bryta sönder något? det låter som att något skräp (eller inredning) ligger mot fläkten så det surrar lite extra...
av Pelle
Det är nog dags att byta ut den.. om den skorrar och lever om så är nog lagringen i den lilla fläkten slut.
Men om du har tur räcker det med att dammsuga i "gallret" MEN PILLA INTE in något vasst.. Då riskerar du att pilla sönder givaren som sitter alldeles innanför.

Kika runt lite här (sök) på forumet så hittar du säkert ett antal anvisningar om hur du monterar bort ECC panelen för att undersöka den närmare.

Och Nej den stänger inte av sig när bilen är igång. Dock stänger den av någon minut efter det att du stängt av tändningen.
Användarvisningsbild
av dicklund2
Pilla in något vasst stod faktiskt ganska nära till hands :oops: Bra att jag slapp det :)

Är fläkten dyr föresten?
av Motörhead
jag upptäckte samma "fel" när jag i höstas bytte till en V70. trodde det var nått svindyrt fel på klimatanläggningen så in med bilen på verkstan förstås, och fick följande förklaring:
"När man öppnar dörren till bilen så startar den lilla fläkten som sitter på tempgivaren i panelen. detta för att "starta upp" systemet. om man sen inte startar motorn, eller när man har stängt av motorn så går fläkten i ca. 5 minuter."

Prova att bara sätta dig en stund i bilen, och kolla så att det tystnar efter några minuter.
men om den låter väldigt illa KAN det vara läge att byta den, alternativt dammsug den som någon ovan nämnde. Det blir ju naturligt att det dras in en massa damm med tiden då det är en fläkt.
Användarvisningsbild
av dicklund2
Dammsugning blir det, undrar var frugan har den någonstans? :roll:
av Motörhead
dicklund2 skrev:Dammsugning blir det, undrar var frugan har den någonstans? :roll:
:lol: jag föreslår starkt att du ser till att frugan inte går in på dessa forum och kommer underfund med vem du är!! Då kan jag nog lova dig att du kommer att få veta ALLT om hur man både dammsuger, tvättar, diskar och dammar för all överskådlig framtid.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]