Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bergners72
srs service omgående står det på felmedelandet. vart inkopplad och det stod lampfel mätarhus? tror alla lamper lyser i instrumentpanel när man slår på tändningen. finns de nåt standardfel som ter sig så? haft fel på positionljuset också men de kan väl inte ha med saken o göra? några ideer(volvo s60 -01)
Användarvisningsbild
av wissel
Det kanske vanligaste "felet" när den lampan tänds är att man kopplat ur något
kontaktstycke någonstans. Lampan måste släckas med felkodläsare.
av volvo244gle
Ja, räcker som sagt att man har haft loss något säte eller kopplat ur stereon t.ex. för att meddelandet skall dyka upp.
Man bör koppla ur batteriet och vänta några minuter innan man något kontaktstycke lossas, och inte återansluta det igen förrän allt är återställt.

Meddelandet kan också vara ett tecken på problem med instrumenthuset. Lödningarna i dem kan bli dåliga, och symptom relaterat till detta brukar vara just att "SRS-service" dyker upp, att klockan börjar gå baklänges (!), att färddatorns display lägger av eller börjar visa skräptecken, att belysningen slocknar o.s.v..

Löda själv kan man göra om man har elektronik som hobby och rätt utrustning (bl.a. varmluft) för detta jobb, annars finns det firmor som reparerar instrumenthusen för 2-3.000 kr.
av garinge
volvo244gle skrev:Ja, räcker som sagt att man har haft loss något säte eller kopplat ur stereon t.ex. för att meddelandet skall dyka upp.
Man bör koppla ur batteriet och vänta några minuter innan man något kontaktstycke lossas, och inte återansluta det igen förrän allt är återställt.
.
Just så känsligt är det inte, gäller att bara inte ha tändningen på när man anslutet typ mätarhus, ecc, stereo då blir det direkt SRS airbag felkod,
jag har ikväll bytt ett par lampor i mätarhuset och vid varje gång dragit ur nyckeln, kopplat loss kabeln, vänt/bytt lampa och sen i med nyckeln och vridit på och sett så dioden lyste... var i somras som jag vid sista lampan missade att tändningen var på fortfarande och fick då SRS fel, som den snälla herr Wissel hjälpte och släcka... (Tack igen!) :)
av bergners72
fattar inte blir toookig. Varningssymbolen lyser orange och i medelandefönsteret står det lampfel positionljus har bytt en bränd lampa och positionljusena lyser men varningssymbolen lyser fortfarande och medelandet kvarstår? tar bort de med o trycka på read men kommer ju tillbaks igen varje gång man startar bilen. vad säger besiktningen om de. ps: de är de enda medelande i teckenfönsteret nu.
Användarvisningsbild
av wissel
bergners72 skrev:fattar inte blir toookig. Varningssymbolen lyser orange och i medelandefönsteret står det lampfel positionljus har bytt en bränd lampa och positionljusena lyser men varningssymbolen lyser fortfarande och medelandet kvarstår? tar bort de med o trycka på read men kommer ju tillbaks igen varje gång man startar bilen. vad säger besiktningen om de. ps: de är de enda medelande i teckenfönsteret nu.
Då är det dags att kolla igen! Troligen har du någon lampa någonstans som inte lyser!
När rätt anta lampor sitter på plats o lyser så slocknar varningssignalen. Går inte att "Nolla".
Gör om gör rätt. :P :-O)
av bergners72
Tack wissel! du e ju en klippa.
. insåg inte att de va dubbla lampor baktill då bara en på vardera sida lyste. jag börjar bli för gammal för sånt här :) Tack en än gång.
Användarvisningsbild
av wissel
bergners72 skrev:Tack wissel! du e ju en klippa.
. insåg inte att de va dubbla lampor baktill då bara en på vardera sida lyste. jag börjar bli för gammal för sånt här :) Tack en än gång.
Välkommen i gänget av fort men fel..... :P :P :-O)

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]