Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag lämnade in min Volvo S60 2.4 -04 på mekonomen, sedan slavcylindern gjort sitt. Givetvis bad jag dem att även byta kopplingen och betalade 11600kr för kalaset. När jag hämtar bilen på verkstaden och kör därifrån märker jag genast att det kommer ett missljud från motorn som inte funnits förut, som blir värre på högre varv, samt att växelspaken är betydligt trögare än innan. Jag vände tillbaka till verkstaden och dom ska titta på det på måndag.

Det jag oroar mig över är att dom sa att svänghjulet började bli slitet och frågade om jag ville ha der bytt på samma gång, men jag avböjde då det kostade 7000kr extra. Oroar mig nu för att verkstaden ska hävda att missljudet beror på detta och skicka mig en saftig räkning för att åtgärda det.
Jag är ingen expert på kopplingar, men jag tror att det är så enkelt att lamellerna inte går isär helt när du trycker ner kopplingen.
Resultatet blir att du får friktion, slitage samt svårt att växla, eftersom det fortfarande driver lite på ingående axel i växellådan.
När den axeln roterar innebär det att synkroniseringsringarna, som ska bromsa kuggarnas rotation, inte kan bromsa axeln och kuggarna, varvid det kan skrapa eller bli svårt att få i växlarna.
Försök att lokalisera missljudet, och beskriv hur det låter, och vart det låter.

Ett dåligt svänghjul rasslar, knackar och slår, främst på tomgång.
Brukar tystna med gas.
Snarare att något är felmonterat, och ligger an något det inte ska.

Om den inte kopplar ur riktigt, är det nästan omöjligt att få i ettan och backen vid stillastående och motor igång.
Kan vara luft i kopplingshydrauliken, felmonterat i självjusteringen, osv...

Går det att växla lätt som vanligt med motor av?
MickeM skrev:Försök att lokalisera missljudet, och beskriv hur det låter, och vart det låter.

Ett dåligt svänghjul rasslar, knackar och slår, främst på tomgång.
Brukar tystna med gas.
Snarare att något är felmonterat, och ligger an något det inte ska.

Om den inte kopplar ur riktigt, är det nästan omöjligt att få i ettan och backen vid stillastående och motor igång.
Kan vara luft i kopplingshydrauliken, felmonterat i självjusteringen, osv...

Går det att växla lätt som vanligt med motor av?
Det är ett rasslande ljud som ökar vid gaspådrag, samt att ett klonkade ljud hörs när man släpper upp gaspedalen.
Det är inte omöjligt att få i ettan och backen, snarare jämntrögt att få i samtliga växlar.
Ska lämna tillbaka den till verkstaden imorgon, får se vad dom hittar...

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]