- tor 29 sep 2016, 14:44
Hej! Detta är som synes mitt första inlägg här men känns som det kan finnas bra folk med bra svar här! Nu till mitt bekymmer : jag har en 2.4t s60 som har ett tråkigt fel, den vill inte starta med nyckel. Men däremot är det inga bekymmer och dra igång den och då går den fint. När jag vrider på nyckeln så hör jag både bränslepump och startmotorn jobbar på och gnista finns. Har kollat och laddat batteriet och även stiften samt så är den nyservad. Ibland puffar den till lite i startögonblicket men det är allt och så svajar varvräknaren till. Kört en felkods sökning som då visar på kamaxelgivaren! Mätt upp denna och även provat att byta ut den utan resultat. Mätt upp strömmen i den och vid mätning i den via dess egna jordning så får jag 10volt men när jag direkt jordar den mot motorn så visar den 12volt! Så därför misstänker jag att jordkabeln i den är skadad, vad säger ni? Kan man direkt jorda den eller är det bäst å byta ut hela jordkabeln ? Och isåfall är det någon som har koll på hur elen till den är dragen? Tacksam för all hjälp som kan fås mvh Henric