Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrik_82
Har ett störande klonkande ljud när man släpper gasen och sedan lite vårdslöst kliver på gasen igen... gäller alla växlar.
Hittade ett klipp på Youtube med precis samma typ av glapp.
https://youtu.be/d79B-ihPM0Y

För mig är det på vä sida men det är i övrigt samma ljud och typ av glapp när man drar drivaxeln ut och in. Frågan är vad det klappar i?
Jag har inga missljud i knuten när man svänger och inget vinande ifrån något hjullager utan glappet framträder endast vid växling när man släpper upp kopplingen samt som jag skrev tidigare när man går ifrån motorbroms till acceleration.

Tänkte om någon förstår direkt vad det är så slipper jag demontera en massa saker i onödan :D
/Patrik
av MickeM
Att drivaxeln har ett litet glapp ut och in mellan knutarna är normalt.
Det är glappet i C-ringen i yttre knuten du känner då.
Det lät märkligt på filmen dock.

Yttre knuten får inte röra sig i hjulnavet. Då är inte centrumskruven dragen rätt.

Dunkandet under färd borde dock vara främre nedre, eller övre bakre motorfästet.

Inget skrammel/rassel/dunkande i friläge på tomgång?
av volvov702002
MickeM skrev:Att drivaxeln har ett litet glapp ut och in mellan knutarna är normalt.
Det är glappet i C-ringen i yttre knuten du känner då.
Det lät märkligt på filmen dock.

Yttre knuten får inte röra sig i hjulnavet. Då är inte centrumskruven dragen rätt.

Dunkandet under färd borde dock vara främre nedre, eller övre bakre motorfästet.

Inget skrammel/rassel/dunkande i friläge på tomgång?

undrar just om detta , för det är märkligt på min, att på högersida kan man dra drivaxeln axialt nån centimenter, medan på vänstersida inte alls är så , vad kommer det sej ?? känns navbulten skulle vara för lång, men kan jag inte tänka mej att det finns ens
av MickeM
Navbulten (i mitten av hjulnavet, mellan hjulbultarna) håller bara yttre knuten i hjulnavet, och stödjer hjullagret.

Glappet jag menar, är innuti yttre knuten, (axiellt) men verkligen inte nån CENTIMETER! :-O)
Två mm kanske mellan ändlägen är normalt Yttre knuten (grova delen) skall vara stum. Bara själva axeln (smala delen) ska röra sig.
Kan du dra hela yttre knuten ut och in ur hjulnavet, är det centrumbulen som ska ses över, först och främst.
Kan du dra själva axeln, men inte yttre knuten, nån centimeter, så är C-ringen i yttre knuten åt H-E.

Inre knuten kan glida ut och in, för att ta upp förlängning/kortning vid fjädringsrörelser.

Båda sidor skall vara lika i detta avseende. Höger sida har ett stödlager på motorn, som man ska se över ang glapp och missljud ibland.
av patrik_82
I samband med att jag var ute och upptäckte det axeliala glappet i drivaxel så passade jag på att fetta in splinesen och änden på på drivknuten samt anläggningsytan mellan knuten och hjullager med kopparpasta då jag läst att vissa fått tyst på sitt dunkande på det viset. Glappet blev ju självklart inte något mindre av det men jag tänkte att det lär ju inte skada i alla fall..
Gissa om jag blev paff när jag for till jobbet igår att det var helt tyst, inte det minsta dunkande längre!! :D

Så det axeliala glappet är väl helt normalt precis som du skrev MickeM :-)-)

Det främre undre motorfästet är också bytt nu ikväll när det gamla var halvdåligt, har dock inte provkört än...

Tack för hjälpen!

Mvh Patrik

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]