Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
På min XC70 -07 har jag irriterande ljud i framvagnen. Det märkliga är att det är knäpptyst när bilen stått under natten, sedan kommer det gradvis under färd med start efter 15-30 minuters körning på landsväg. Det är tydliga, lite dova klonkljud med 0,5 till 2 sekunders intervall. Kommer så fort bilen rullar, dvs ingen direkt skillnad i frekvens eller volym om jag kör i 20 km/h eller 100 km/h.

Två bra verkstäder har kikat på bilen (en av dem var Volvo), konstaterat ljudet under färd men kan inte hitta något under bilen trots allehanda milt våld etc.

Bådas gissning var till slut stödlager i fjäderbenet som börjat separera, men man var inte alls säker på diagnosen.

Något som varit med om samma symptom och hittat orsaken? Det luriga är alltså att det är knäpptyst i början.

Jag har monterat Volvos "trädgårdsslang" längst ner på fjädrarna men det gjorde ingen nytta.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]