Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koffen
Har monterat extraljus på bilen och strömbrytare inne i kupen och skulle ta signalen från kontakten nere vid luftboxen. Problemet är att jag får bara konstant +30matning på signalkabeln (röd/svart). Ljusen lyser även då bilen är avstängd. Har det att göra med programmering av strömbrytaren och hur gör man det i så fall? Den andra kabeln (brun/vit) vid luftburken hittar jag ingen funktion på. Behöver man inte använda den? Trodde att det var jordkabeln men det verkar inte så. ??:-/
av volvo244gle
Känns troligt att det är jorden som styr funktionen då det är en del elektronik inblandat. Reläspolen ska trots allt kopplas till de två kablarna. Alltså ingen separat jord på signalsidan, som man normalt behöver då man tjuvar in sig på matningen till helljusets glödlampa.
av volvo244gle
koffen skrev:Ja Den bryter inte alls. Har +30 på ena kabeln och inget, varken 12V eller jord, på den andra. Oavsett om strömmen slås på eller av.
Har du testat mäta med ett relä på plats? Det är som sagt elektronik inblandat, och mycket möjligt att CEM (eller vilken enhet som nu är inblandad) inte ens försöker manövrera spolen om kretsen är öppen.
Felkod sätts trots allt om man bara stoppad dit knappen men struntat i reläet.

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]