Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en V70N -01 som jag har bytt spjällhus och gaspedal på. Spjällhuset är Magnet Marelli 8644344 65cfm-9 gul etikett Hur är det när man satt dit begagnade spjällhus? Jag har nämligen hört och läst lite olika, jag pratade med en gammal volvo mek idag och han sa även om det är samma nr på dom så är ju chassinummer/vinnummer olika och därför går dom inte som dom ska. Men Jag har även läst på internet på lite olika sidor och där står det att det är bara att byta, Jag tror ju mer på volvo meken än på internet men jag hoppas ju han har fel :) Måste man åka in på volvo och programmera om dom?

Jag får upp diverse felkoder på både gaspedal och spjällhus...

Tacksam för svar.

Mvh Tom
Är det exakt samma spjäll från samma årsmodell och motor så är det inte säkert att det behövs programmeras, hur går bilen?

Men jag säger ändå att det rekommenderas, Volvo tar några hundralappar men det är det värt i slutändan
Jag bytte på morsans S60 -01 150hk automat för flera år sedan. Jag köpte ett med gul etikett som suttit i en S80 -01 150 hk Automat och det var bara att sätta dit och åka. Ingen omprogrammering gjordes.

Hon har inte haft några som helst problem under alla år trots att spjället kom från en annan VOLVO-modell (och med vad jag kommer ihåg en annan mjukvara) än morsans bil.

Per L
Senast redigerad av 2 Per L, redigerad totalt 0 gång.
Det är väl så att ett specifikt nummer på ett spjäll med vit etikett motsvaras av ett specifikt nummer på ett spjäll med gul etikett. Översättningar av numren har lämnats i tidigare trådar på detta forum. Om man hittar rätt begagnat spjäll med gul etikett så kan det ändå vara så att man blir tvungen att uppdatera programvaran. Det brukar gå på c:a 800 - 1 000:-. Här gäller det att ha tur.
Bilen rycker som fan när man gasar försiktig, men gasar man på liter mer så är det inga problem. Motorvägskörning då märker man inte av det, men i stadskörning är det hemskt...

Men problemet är att jag tror det är en tändspole som är ihjäl på den också, så det kan ju göra sitt också att byta till en frisk. Jag ska få låna 2 st imorgon och experimentera lite med dom. Den missar på tändningen ibland hör man och går lite ojämnt på tomgången.

Bilen har ju gått 70000 mil och jag köpte den billigt så man vill ju inte lägga ner för mycket pengar på den heller, men visst några hundra är det ju värt att lämna in på volvo och få det gjort.

Vet någon hur det är med gaspedalen? Måste även den giftas ihop med bilen? Jag satte dit en med precis samma nummer...

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]