Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
fjohan82 skrev:
snepo skrev:
Ollehoff skrev:Hej alla,

Tåg mitt körkort igår och nu är det dags att köpa en bil. Då jag är den ända i familjen som har körkort så måste jag köpa en bil som funkar som familjebil för päronen och syrran :P. Jag har tänk lägga max 30k på bilen, sen om några år när man är säkrare i sin bil körning så köper man en lyxig bil . Sen är det en liten överraskning för familjen :P

Jag vet inte vad man ska kolla på när man köper en bil, det jag kan tänka mig är att den inte ska dricka upp bensinen, framtids säker(hålla i 2-3år) det är de jag kan tänka mig. Sen har många rekommenderat volvos :)

Vad för bil modeller skulle ni rekommendera som första bil som klarar de "krav" jag har. Räcker 30k?

Jag hittade denna bil: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1

Hur ser den ut? vad rekommenderar ni?

Tack på förhand
Misstänksamt lite mil på en gammal volvo
Instämmer, dessutom 9 brukare...

Denna S80 (som har manuell låda, vilket är bra när man nyss har tagit körkort) har i jämförelse bara haft 3 brukare: http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 11-9760354
klart bättre köp. Går säkert att pruta ner till 30 tusen,utan inbyte
av LaRy
Jag kollade med bilregistret. 9 ägare är relativt mycket och flitiga ägarbyten med 4 utländska namn sedan 2011. Sista ägaren har haft bilen i en månad. Jag hade vart försiktig med denna bil. Snabba ägarbyten sker oftast när man hittar dolda fel. Hittar man en S80 med en äldre man som långvarig ägare samt någon bilhandlare emellan är det alltid bättre. Sådana finns definitivt bland S80
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag håller med, lågmil är inte alltid bättre. Speciellt om bilen stått längre perioder utan att köras. Jag sålde just min V70 -05. Varit ett billigt ägande, bara serva och köra, samt en styrled á 1300 kr på 4 år. Fick 40 kkr för den (såld på 2 timmar så kanske jag la ut för billigt :roll: ) gått 20000 mil, men det kom en facelift med årsmodell 2005 och det är faktiskt ett stort gap i pris till -04. Man kan hitta -03 och -04 för 30k utan problem.

Väljer du V70 finns mååånga att välja mellan så det är bara att vara kräsen!
av Rådlös
fjohan: Jag reagerade på texten i den länk du la in om "Bytbil Stockholms län". Dom skriver "förbrukning från 0,7". Då undrar man: 0,7 är ju det minsta den drar. Vad är då maxförbrukningen? Det kan ju i princip vara flera liter per mil! Ett genomsnitt uppmätt över en längre tidsperiod är ju det som är intressant.

Detta är alltså inte riktat till dig, fjohan. Utan till den bilhandlare som har skrivit annonsen.
Och även TS som är nybörjare kan läsa detta också.
Användarvisningsbild
av frasse4
Min 2,5T med automat drog 0,95 blandat på 4000 mil varav stor del pendlande genom Stockholm på essingeleden. Drog 0,75 på långresor så att köra 0,9 blandat med en manuell är inga problem.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Runt litern i stan med automat drog min S80 2.4. Landsväg laglig fart 0,68-0,7. Motorväg ~0,8 beroende på fart.

Väldigt bekväm bil att köra och den känns smidig för sin storlek tycker jag. V70N hade varit en jäkligt mycket bättre bil om den byggts på S80 istället för S60..

Men som redan påpekats finns ett par standardfel att se upp för. Köpa begagnad bil är dessutom alltid lite lotteri så även om man räknar med att kunna fixa en del själv vet du aldrig förrän du avslutar ägandet om det var en bra affär eller inte. Det beror på vad som behöver fixas under resans gång och hur pålitlig bilen visar sig vara. Min S80 kostade mig 25 kr milen inklusive bensin, värdeminskning mm. Det är jag ganska nöjd med. Hade lika gärna kunnat vara 50 % mer med lite otur.
av Arnold
Rådlös skrev:Arnold: TS har aldrig ägt en bil. Dessutom har han som den enda i familjen, ett rykande färskt körkort. Du får nog förklara lite bättre för TS vad ett DIM-kort är.
Du har rätt Rådlös. Förlåt TS jag borde varit uppmärksam på det. DIM-kortet är ett kretskort som sitter i hastighetsmätarhuset. Under de första åren som S80 och V70 tillverkades började man använda oblyat lödtenn. Oblyat lödtenn kräver högre temperatur än blyat lödtenn när man löder. Det hade fabriken som lödde kretskorten inte fattat. Följden blev kallödningar på kretskortet. Det innebär att lödningarna blev så dåliga så att de släpper. När det händer blir hastighetsmätarhuset konstigt. Klockan kan gå baklänges eller kontrollampan till helljuset tänds kanske bara ibland eller inte alls när man slår på helljuset. Även andra konstiga saker kan hända. Ska man få detta fixat på Volvo så hamnar man runt 12 000:-. De byter hela hastighetsmätarhuset. Vi är många på forumet som råkat ut för det. Flera oss har skicka upp mätarhuset till OBD-TUNING i Karlstad. De löder om kortet för 2 500:- och de är jättesnabba med att skicka tillbaka hastighetsmätarhuset. (Det rätta namnet på hastighetsmätarhuset är kombinationsinstrumentet). Sedan har vi de italienska gasspjällen som är av dålig kvalitet. Dessa problem försvann 2003 eller 2004. Då hade de väl lärt sig löda kretskortet. Och så bytte de ut de italienska gasspjällen mot Bosch som är av bättre kvalitet. För övrigt så tycker jag att S80 är ett utmärkt val. Det är mycket bil för pengarna.

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]