Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter.pl
Hej!
Jag lånade en VIDA/ DiCE (ej original) för att se om det fanns några felkoder i min bil.
Där hittade jag koden CCM-001B, Nedre elkopplare saknad identitet.
Testade vidare lite och insåg att det var kopplare nr. 2 som avsågs, denna är för "Blockerat låsäge" (tror jag det heter) när man kopplar bort larmfunktioner, bl.a. MMS sensorn i kupén.
(Mycket riktigt denna knapp som jag normalt inte använder har slutat att fungera, VIDA har bättre koll än jag på bilen :oops: .)
Kollade med instrumentet om jag hade funktion på knappen och det hade jag. Instrumentet kände av när knappen trycktes in.
Nu till det konstigare: VIDA berättade att Nedre Elkopplaridentitet nr 2 är "Extra ljus".
Jag har inga extra ljus, ingen knapp för detta (Har två knappar, STC och Blockering av larmfunktioner).

Frågan är nu: Har någon vid service gjort en tavla och parametrerat bilen felaktigt och där av har knappen slutat att fungera?
Är det ett fysiskt fel på bilen som får VIDA att uppfatta parametern felaktigt?

Borde jag med lånad utrustning kunna justera denna parameter (om ni tror att felet bara är parametern) eller krävs Volvos originalutrustning för detta?
av volvo244gle
Knapparnas identitet, d.v.s. vad de gör när de trycks in, är hårdkodad med hjälp av en uppsättning dioder inuti knappen.
Diodernas placering och antal avgör alltså vad CCM ska tolka funktionen som.
Dåliga lödningar så någon diod har släppt och därmed ändrat funktionen? Glapp/kontaktresistans i knappens kontakt? Bara tillfällig hicka i CCM?
Prova att avlägsna knappen, nolla koden och stoppa tillbaka den igen.

Felkoden får man förresten om man har extraljusknappen, men saknar relät som ansluts till de fördragna kablarna vid luftburken.

EDIT: Här en bild på hur knappen för larmet ser ut inuti. Det är alltså D1-D5 som bestämmer identiteten.
fr_7_size640.jpg
fr_7_size640.jpg (120.08 KiB) Visad 1223 gånger
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]