Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BsonXC90
Hej!
Tänkte förbereda XC90n inför höstmörkret med ett par extra backljus. Som relativt ny XC90 ägare har jag dålig koll på elen i bilen. Har själv installerat extra backljus med ett relä och inkoppling mot kabelstammen för dragkroken på andra bilen (SAAB 9-5 kombi) vilket var relativt enkelt. På min XC90 (D5 2007) sitter ju batteriet direkt ovanför och bredvid genomföringen av elkablaget till dragkroken så själva kabeldragningen ser ut att bli enkel, men varifrån är det bäst att ta signalen till reläet? Är det bäst att ta från kabelstammen till dragkroken, eller finns det någon CANBUS intelligens som bara aktiverar den när den känner att en släpkontakt är inkopplad? Eller är det bäst att köra strömtjuv /skarva från backljustet istället? Tänkte det är bäst att fråga er experter innan man uppfinner hjulet... :)

/bson
Hejsan!

Släpvagnskontakten kan vara gjord att det inte går signal om det inte är en sluten krets, jag skulle rekommendera att ta signal från bakljuset på bilen :)
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]