Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

I veckan så dog instrumenteringen (hast.mätare, varvmätare, displayer, tankmätare, ja allting..) helt plötsligt. Efter att ha bankat lite på ovansidan så hoppade allting igång igen, dock så fanns felmeddelandet "SRS-Airbag, service omgående" på displayen.
For till en verkstad som nollställde felmeddelandet och allting fungerade igen.

Efter att ha läst på forumet om diverse liknande problem så misstänker jag glapp i kablar under passagerarsätet så polaren flyttade stolen i samband med att displayen dog. Ser att andra fått detta felmeddelande då stolen flyttats, men att även instrumenteringen dog i samma veva låter märkligt!?

Igår var problemet framme igen, en annan polare flyttade stolen. Displayen slocknade, fick igång den igen när jag slog av och på tändningen, varpå felmeddelandet "SRS-Airbag" syns igen.

Jag åtgärdade inget. Så idag när jag skulle iväg så fungerade instrumenteringen återigen inte hur mycket jag än bankade. Dock efter ett par hundra meter hoppade den igång igen. Stannade bilen och stängde av den varpå hastighets- och varvtalsmätarna stod kvar i sitt läge ett par sekunder innan de gick ner på noll. När jag startar bilen igen så fungerar mätarna, men displayerna för felmeddelanden och den högra med olika ikoner fungerade inte.

Här står jag nu. Har inte lyckats hitta något liknande case i övriga trådar. SRS-varningen verkar folk ha fått både vid flyttade säten, urmonterad stereo osv, ser alltså ingen röd tråd.
Att min instrumentering också strular i samband med flytt av stol ställer till problematiken ytterligare.

Var ska jag börja felsöka? Bakom instrumenteringen? Under passagerarstolen? Köpa ny instrumentering?

Hoppas på svar! :)
Du skriver inte vad du ha vför årsmodell, men har du inte cromade ringar runt hastighetsmätaren, och varvräknare, så har du den gamla krånglande kombiinstrunentet. (DIM-enhet)

Omlödning av proffs gäller!

OBD tuning tex.... (Googla)

Glapp i din DIM-enhet kan vara hela ditt problem med SRS också.
En kollega fick felektiga SRS felmeddelanden, när hans -02a var ca fyra år gammal.
Han fick byta DIM, för en herrans massa pengar minns jag.
Nu löds dom om istället för bråkdel av kostnaden, men inte gratis..
Årsmodell -02.

Så DIM-enheten är alltså hela instrumenteringen? Låter ju relativt enkelt att skicka ner den på omlödning, får börja med det helt enkelt!
Men krånglande DIM-enhet, ska den påverkas av att passagerarstolen skjuts framåt/bakåt?
Årsmodell -02 har det gamla, felbenägna kombiinstrumentet. Och ja, DIM (Driver Information Module) syftar på hela kombiinstrumentet. Att instrumentet börjat krångla just i samband med att du flyttat stolen kan vara en tillfällighet. Spruckna lödningar kan ge upphov till i stort sett vilka konstigheter som helst. Men att hela instrumentet slocknar eller beter sig kaotiskt kan inte bero på något fel som har med just stolen eller dess SRS-system att göra. Så ta kontakt med någon firma som kan löda om ditt instrument (t.ex. OBD Tuning) och hör med dem om trolig diagnos och lämpliga åtgärder först.
LnACE skrev: Igår var problemet framme igen, en annan polare flyttade stolen. Displayen slocknade, fick igång den igen när jag slog av och på tändningen, varpå felmeddelandet "SRS-Airbag" syns igen.
Andra har namnt den gamla DIM enheten som kranglar, men jag har ocksa sett nar haspen till baltet (seatbelt latch) kranglar och kopplar ur sig. Kolla kontakten pa den under stolen och se om den dras ur nar du flyttar stolen bakat.
Får tacka för mycket bra svar.

Får väl bli att skicka ner DIM-enheten på omlödning till att börja med (även fast den nu har fungerat felfritt i över en vecka).

Men känns ju rätt troligt att något är galet under passagerarstolen också.Vart ska denna kabel till "seatbelt latch" sitta?
Har kikat lite under stolen. Måste dock ta och ta lös stolen i veckan för att verkligen komma åt och se ordentligt.
Hur många kablar kan jag förvänta mig att se? Och är det någon specifik färg på kabeln som hör till airbagen? Borde väl fokusera på denna och se om den är skadad/inte sitter ansluten ordentligt.

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]