Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maggan68
Vet någon hur man får upp bakluckan på en v70 -03? Jag bröt benet för 4, 5 mån sen och bilen har stått, så nu är batteriet slut. Jag kan öppna förardörren med nyckel men vad hjälper det när jag måste in i bakluckan för att ladda batteriet, och där ligger även vinterdäcken kvar. Någon som vet hur jag kan lösa detta?
Om du öppnar huven och tittar så på bilens vänstra sida (du tittar till höger) bakom luftfilterburken upp mot rutan
finns ett avlångt svart lock som du fäller upp o vips där har du en stor skruv med röd kabel fastsatt i,
där laddar du bilens batteri, jordpunkt som är bra är den runda "öglan" som sitter fast i motorn. Har du en modern laddare
så ladda gärna många timmar.
wissel skrev:Om du öppnar huven och tittar så på bilens vänstra sida (du tittar till höger) bakom luftfilterburken upp mot rutan
finns ett avlångt svart lock som du fäller upp o vips där har du en stor skruv med röd kabel fastsatt i,
där laddar du bilens batteri, jordpunkt som är bra är den runda "öglan" som sitter fast i motorn. Har du en modern laddare
fast att koppla på så bilens system får ström, så man kan låsa upp bilen och komma in i bagaget och ladda direkt på batteriet är inte heller dumt :)
garinge skrev:
wissel skrev:Om du öppnar huven och tittar så på bilens vänstra sida (du tittar till höger) bakom luftfilterburken upp mot rutan
fast att koppla på så bilens system får ström, så man kan låsa upp bilen och komma in i bagaget och ladda direkt på batteriet är inte heller dumt :)
Fast det gör ju ingen större skillnad heller, mer än att det är mer jobb att komma åt batteriet under bagagegolv och batterikåpa.
SBergdahl skrev:
garinge skrev:
Fast det gör ju ingen större skillnad heller, mer än att det är mer jobb att komma åt batteriet under bagagegolv och batterikåpa.
Kanske inte, jag tycker att bilen reagerar mer på starthjälp/laddning direkt på polerna än på plus och valfri jordpunkt under huven, samt det är enklare och stänga bagaget än huven om laddare är kopplad osv :)
garinge skrev: Kanske inte, jag tycker att bilen reagerar mer på starthjälp/laddning direkt på polerna än på plus och valfri jordpunkt under huven, samt det är enklare och stänga bagaget än huven om laddare är kopplad osv :)
Huven har ju massor med glipor där laddarens kabel får plats :)

Smaken är som baken. Jag skruvar inte loss allt skit ovanför batteriet om jag inte måste.

Starthjälp borde väl förresten om något vara effektivare ju närmare startmotorn man sätter kablarna :)

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]