Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
efter stötdämparbytet fram blev bilen något högre fram, och därmed tillräckligt för att få vibrationer i drivaxeln, svårt känna vilken sida , rent spontant höger sidan så som det känns som inuti bilen. Känner, eller ALLTID kännt av vibrationer i bilen sen jag köpte bilen 5 år sedan, så kanske varit drivaxel eller knut som varit dålig hela tiden !?

känner av stort glapp när man provocerar med gasen, alltid varit så, främste och övre motorfäste bytt, motorkuddarna ser ur visual synpunkt bra ut.
vet ej hur stort glapp drivaxlar kan ge , kännt av inre knuten vänstersida in mot lådan känns väldigt skum, känns som den glappar endel upp och ner, men inga större glapp när man vrider så att säga. normalt iaf vad bilia säger, mem tycker det borde vara stelare.
får prova på en annan bil på skroten eller liknande.

i värsta fall glappet inne i lådan ut mot axlarna !?

vparts sett har drivaxlar, erfarenhet utav dessa ?
av MickeM
Jag tror inte ditt problem ligger i drivaxlarna.
Då ska det vara fruktansvärt glappt.

Lite glapp radiellt in mot växellådan är normalt.
Blir det för stort glapp där, har du grava missljud från lådan, samt läckande packbox.

Högra drivaxeln har ett stödager på motorn, precis vid inre knuten. Ryck och känn i det efter glapp.

Själva transmissionen ÄR glapp, men dåliga motorfästen eller länkarmsbussningar förvärrar det hela.

Ang vibrationerna:
Är hjulen ballanserade, alt har du testat med vinterhjulen om nått däck har cord-fel?

Om nu bilen blev märkbart högre efter stötdämparbytet, gjordes nån hjulinställning?

Har du eftermarknads alufälgar, med trasig eller utan plast-centrumring?

Har du anliggande broms? Kan ge vibrationer, när bromsskivan slår sig av värmen.
Det tenderar att öka, ju längre tid man kör.

Dåliga bussningar i hjulupphängningarna?
av volvov702002
det här vibrationerna och glappet har funnit i alla år jag ägt bilen, inget jag påtalade bilfirman tyvärr...men nu har 5 år gått.

vibrationerna och skuttandet ökar med vinterhjulen av nån anledning, precis samma upplevelse med 16" som 15" vinterhjul där det förstärks.

vibrerar när man accelerar iväg, mer om man svänger åt vänster, dvs högersidan belastas.

Som sagt ALLTID varit så , allt i fjädringsväg bytt, inre/yttre styrleder, framhjulslager.

hjulinställning har gjorts flertal ggr, alltid efter minsta lilla byte i framvagnen.

enda som kan förklaras att måste vara drivaxel, den på högersidan med två potentiella , så antagligen problem med nån av knutarna.

vid byte , skulle ni köpa en begagnad "original" axel eller en NY del på te.x vparts ?
av volvov702002
drivaxlar odm europe som vparts säljer eller eurodriveline som drivknuten tror jag säljer...

tror ni det är liknande kvalitet eller skall man köpa beg. original axel utan veta hur skicket ev. kan vara på det ?

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]