Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krusboda
Finns det någon duktig bilelektriker i Stockholms södra delar med omnejd (TYRESÖ( som kan fastställa varför min bil blir strömlös efter att stått still ett par dagar. I en tidigare träd nämndes DDM. Vad är det ?
Vore tacksam om någon kan hjälpa.....
Användarvisningsbild
av wissel
Under förutsättning att du har ett friskt batteri:
Har du gjort någon egen "felsökning" typ någon lampa som lyser i bagageutrymmet, Handskfacket osv.?
Funkar alla dörrar som dom skall göra? Kan vara någon Låskista som ligger på o drar?
Funkar ditt larm som det skall göra?
Enklaste är troligen att kolla om du har några felkoder då en elektriker som felsöker från start
rätt snart kommer upp i ansenliga felsökningspengar....
Men att tömma ett friskt batteri på låt säga 70 amp kräver rätt mycket watt.
Generatorfel där det "ligger på" är kanske inte såå ovanligt heller, har du en Multimeter så kolla hur många volt
den laddar med motorn igång, bör vara 14,2 volt.
När bilen stått över natten o du kollar innan start bör batteriet ligga på 12,7 volt.
Inget av detta fordrar någon duktig bilelektriker!
Börja där o återkom med flera detaljer.
Om precis allt fungerar på bilen så kanske det är dags att göra en mera djupgående koll.
DDM = Driver Door Module, knappsatsen i din dörr. Men om allt funkar i den så är det ju inget fel där?
av volvo244gle
Skaffa/låna en sådan här (finns billigare modeller) och häng runt ena ledningen till batteriet: http://www.instrumentcenter.se/sv/vaexe ... nn-rms.php

Den länkade modellen har både trådlös avläsning och loggning, men annars så får du sätta dig i bakluckan och låsa om dig ifall det inte går att rigga så att instrumentet kan avläsas genom något fönster. Sen är det bara att hålla koll på om något börjar dra ström.
Har ingen koll på vad en V70 har för normal "standby-förbrukning", men mer än 100 mAh eller så skulle inte jag vilja lasta ner batteriet med under någon längre tid.

En vanlig multimeter kan också användas, men tänk på att inte bryta förbindelsen då den kopplas in i serie med batteriet. Strömspiken som blir när alla kondensatorerna i bilens elektronik ska ladda upp sig igen knäcker antagligen multimeterns säkring.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har mätt standbyförbrukning på en S80 -00 med multimetern i serie med batteriet. Precis vid inkoppling mätte den inte mer än 3-4 A om jag inte minns fel, multimetern från Biltema höll.

Jag petade till låset till bakluckan med fingret när den var öppen bara, då gick det att låsa och larma bilen med fjärren med luckan öppen. Förbrukningen sjönk snabbt till ca 20 mA.
av MickeM
Backup batteriet till larmsirenen är väl vanligaste orsaken till tjuvström i dessa bilar.

Som sagt, mät strömförbrukningen när bilen gått i dvala. Dvs, 2 - 3min efter dörrar stängts

Vissa tar ur säkringen till backupbatteriets laddning, bara för att kolla.....

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]