Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte för två veckor sedan en andrebil, en 2.4 S80 från 2000. Ca 20200 mil i dagsläget. Har dock fått lite bryderier gällande bakbromsarna;

- Innan köpet testade jag bromsarna genom kraftiga inbromsningar. Inga missljud, inga vibrationer eller drog snett. Besiktningsprotokollet från maj 2016 visade också att bromsfördelningen var bra.
- Har redan hunnit med ca 120 mil med bilen och de första 60 var inga problem men när jag körde på motorvägen blev det stopp i trafiken framför varpå jag fick bromsa kraftigt, jag upplevde då vibrationer för första gången.
- Sedan dess har jag upplevt skrapande ljud från bromsarna bak när jag använder dem samt ett lägre skrapande ljud efter när jag har släppt bromsen.
- Kollade idag bromsbeläggen snabbt (med däcken på) och vad jag kunde se var det bedömt 4-5 mm kvar på både vänster och höger, såg ju dock endast de yttre beläggen.

Funderingar:
- skrapljudet är något pulserande, kan skivorna blivit skeva vid den kraftiga inbromsningen???
- Hur vanligt är det att oken är boven i dramat? Om jag plockar ner allting, har jag som lekman möjlighet att skilja ett bra ok från ett kasst?
- Skall jag byta skivor och belägg för att sedan testa eller är risken att de nya skivorna blir kass direkt om oken är kass?

Många frågor, sorry. Behöver mest lite råd och höra hur ni hade gjort... eller skall man bara lämna in "skiten" och betala och se glad ut?

mvh JB
Dåliga ok kärvar, och gör att bromsen blir anliggande.
Bromsarna blir då mycket varma, efter en landsvägstur.
Kan vara glid-pinnarna/ (skruvarna som håller oket) som kärvar också, men inte så vanligt på Volvo.
Känn på alla hjulen efter åktur i landsvägsfart. Såvida du inte buskört/nyss tvärnitat , så ska du kunna lägga fingret på nav-delen av skivan, och max uppleva den lite varm. Inte het. Även om ett hjul är betydligt varmare än motsatt sida, kan man misstänka oket på G.
Känn på fälgen först, så du inte ev bränner dig på stekhet skiva.

Varma anliggande bromsar skapar ofta pulseringar. Skivan slår sig av värmen.
Då oftast värre efter nån mil, än med nyss startad bil. Kan tom upplevas som försiktig oballans i hjulen, trots att man inte bromsar, om det är illa.

Bromskivorna skall vara utan djupa repor och gravrost i anliggningsytan.
Skevhet, är mycket svårt att avgöra vid hjulet., om det inte är jättemycket.
Kraäver nästan en mät--klocka.

Beläggen skall vara jämnt slitna inre/yttre.
Det är dumsnålt att slita dom mer än till ca 4- 5mm tjocklek.
Belägg kan de flesta byta själv, och kostar inte skjortan.

Har du inte anliggande broms, så kan du byta skivor och belägg med gott mod.

Alla borde ta för vana att känna på alla hjulen då och då efter färd. Tex, när man tankar....
Bästa sättet att upptäcka anliggande broms, innan det skapar följdfel.
Japp... Anliggande broms har jag mycket erfarenhet av. Har blivit stående med rykande bakhjul i Bohuslän, göteborg, halland, skåne OCH danmark. Är van att käna på hjulen ;) .Den bilen var dock en audi :roll:

Skämt å sido, har känt på hjulen, ingen broms är anliggande. Blir väl till att köpa skivor och belägg och byta. Tror inte de är så rostiga dock, får kolla dem imorgon...

Det konstiga är ju att bilen kändes bra vid köpet och ett tag därefter...
På min S80 -05 fick jag plötsligt problem med vibrationer vid kraftig inbromsning, hastighet över 70 km/tim. Är det samma problem? Jag hade vissa skrapljud på mina bakhjul före problemet och detta försvann genom att köra och dra handbromsen lätt. Antog att jag fått rost i handbromstrumman. Jag testade bromsarna hos bilprovningen, men deras låga testhastighet visade perfekta bromsar. Ett gott råd i övrigt, våra besiktningsstationer är mycket hjälpsamma med bromstester som en service.
Jag löste mina vibrationsproblem med nya skivor och nya belägg. Befintliga handbromsbelägg behöll jag eftersom de var i gott skick.
Eftersom jag inte hittade något problem vid byte av skiva och bromsklossar antar jag att en skiva varit sned. Eller kanske t.o.m. så att navet för skivan inte var tillräckligt rent och därmed har skivan suttit snett, det är min gissning. Jag la ner mycket jobb på att få anliggningsytan mellan nav och skiva absolut ren. Toleransen för skevhet på en skiva är 0.1 mm bak, så kan du gissa hur lite rost mellan skiva och nav påverkar det hela. Du kan ju börja med att lossa skiva och rengöra nav, vilket tyvärr innebär lika mycket jobb som nya delar.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]