Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Tjena!
Nu behöver jag svar av de som verkligen VET vad de snackar om, inga som "gissar" eller som har hört liknande historier.

Nu till problemet...

Jag hade svårigheter att peta in backen och 1:ans växel vid kallstart.
Ringde Helmia bil "volvo & renault" i Värmland.
DE visste vad problemet var och jag lämnade in bilen i onsdags 22:a.
Först skulle det ta 1 dag, men drog över till 2...
2:a dagen ringde de strax före 16:00 och sa att det inte gick, då det small konstigt i växellådan och de va tvugna öppna upp den igen o demontera allt.
Okej, jag fick vänta över helgen och skulle få bilen igår måndag.
Men attan heller, då ringde de och sa att de va tvugna beställa nån konsoll från Göteborg som skulle bytas också.
Jag fick bilen idag tisdag vid två-tiden, jag körde hem och åkte iväg senare för att handla.

Nu kommer det som gör mig orolig, när jag kör och trampar ned kopplingen, vill det liksom, smälla till, typ som metall mot metall, inte alla ggr men kanske 7 av 10.
Oavsett om jag trampar ned fort eller sakta så låter det lite.

När jag t.ex petar i 4:an från 3:an, och sen släpper upp kopplingen låter det ungefär likadant, kanske ungefär som metall ligger löst och slås ihop på nåt vis?

Är detta normalt?
Givetvis ska jag ringa Helmia och prata med dem, men vad kan felet vara?
Stor operation de gjorde i min växellåda?
Står byte av lamellplatta m.m. på pappret, och någon fyrhjulsinställning.

Jag är orolig som fasiken att min bil är förstörd nu efter detta "stora" ingrepp.
Verkar ju inte som det är det vanligaste felet de gör om dagarna.

Snälla, hjälp mig Ni som verkligen kan detta :cry:

Volvo S60 -02 2,4T 7.500 mil
Användarvisningsbild
av greeeken
VolvoBengan skrev:Tjena!
Nu behöver jag svar av de som verkligen VET vad de snackar om, inga som "gissar" eller som har hört liknande historier.

Nu till problemet...

Jag hade svårigheter att peta in backen och 1:ans växel vid kallstart.
Ringde Helmia bil "volvo & renault" i Värmland.
DE visste vad problemet var och jag lämnade in bilen i onsdags 22:a.
Först skulle det ta 1 dag, men drog över till 2...
2:a dagen ringde de strax före 16:00 och sa att det inte gick, då det small konstigt i växellådan och de va tvugna öppna upp den igen o demontera allt.
Okej, jag fick vänta över helgen och skulle få bilen igår måndag.
Men attan heller, då ringde de och sa att de va tvugna beställa nån konsoll från Göteborg som skulle bytas också.
Jag fick bilen idag tisdag vid två-tiden, jag körde hem och åkte iväg senare för att handla.

Nu kommer det som gör mig orolig, när jag kör och trampar ned kopplingen, vill det liksom, smälla till, typ som metall mot metall, inte alla ggr men kanske 7 av 10.
Oavsett om jag trampar ned fort eller sakta så låter det lite.

När jag t.ex petar i 4:an från 3:an, och sen släpper upp kopplingen låter det ungefär likadant, kanske ungefär som metall ligger löst och slås ihop på nåt vis?

Är detta normalt?
Givetvis ska jag ringa Helmia och prata med dem, men vad kan felet vara?
Stor operation de gjorde i min växellåda?
Står byte av lamellplatta m.m. på pappret, och någon fyrhjulsinställning.

Jag är orolig som fasiken att min bil är förstörd nu efter detta "stora" ingrepp.
Verkar ju inte som det är det vanligaste felet de gör om dagarna.

Snälla, hjälp mig Ni som verkligen kan detta :cry:

Volvo S60 -02 2,4T 7.500 mil
Nej det är verkligen inte normalt
Att du inte kunde få in backen eller 1:ans växel, eller ja det var svårt beror på att dom måste smörja in växellådan, Vet inte vilka årsmodeller s om har dett aproblem, vet att det är vanligt på 01:or
Om detta metalljud uppkom efter att du lämnat in bilen så ska de stå för fixandet helt gratis.
Du har ju garanti på reparationer på din bil.
Vad menar dom det small till?
Dom viste precis vad det var för fel?? Vad var felet? vad sa dom?
För min bil tog det 2 dagar att fixa då de var tvugna att plocka ner hela lådan
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag kommer inte ihåg va det va för fel tyvärr.
Men de hade haft inne några bilar för samma problem innan.
Att det small till va när de hade monterat ihop lådan igen, efter 2 dagar...
När de då provade, sa de att det small, och om jag skulle åka trots det, så kunde bilen stannat helt och jag blivit stillastående.
Trycker jag ned kopplingen, i med 1:an och rullar så hörs efter 1 meter ett litet ljud, som en hammare mot en plåt.
Likaså om jag petar i backen, efter en meter låter samma ljud men försvinner.
Låter oxå lite konstigt när jag släpper upp kopplingen med en växel jag nyss bytt till, som att två metallplattor slår ihop på nåt vis.
Det är inte så att jag växlar o släpper upp och det är tyst, utan nåt oljud hörs det.

Jodå, bilen är redan inne på Helmia, och jag har fått en hyrbil utan kostnad.

Men är orolig över att det kan bli massa fel när de monterar ner hela lådan o plockar isär den i molekyler.
Det e ju inte som att byta bromsbelägg direkt.

Finns det speciella mekare på enabrt lådor, motorer, elektronik m.m.
Eller kan alla lite om typ allt?
Har jag rätt att vara orolig eller ska jag lita på Helmias personal?, de verkar iallafall rätt kunniga.

Bengan
Användarvisningsbild
av greeeken
VolvoBengan skrev:Jag kommer inte ihåg va det va för fel tyvärr.
Men de hade haft inne några bilar för samma problem innan.
Att det small till va när de hade monterat ihop lådan igen, efter 2 dagar...
När de då provade, sa de att det small, och om jag skulle åka trots det, så kunde bilen stannat helt och jag blivit stillastående.
Trycker jag ned kopplingen, i med 1:an och rullar så hörs efter 1 meter ett litet ljud, som en hammare mot en plåt.
Likaså om jag petar i backen, efter en meter låter samma ljud men försvinner.
Låter oxå lite konstigt när jag släpper upp kopplingen med en växel jag nyss bytt till, som att två metallplattor slår ihop på nåt vis.
Det är inte så att jag växlar o släpper upp och det är tyst, utan nåt oljud hörs det.

Jodå, bilen är redan inne på Helmia, och jag har fått en hyrbil utan kostnad.

Men är orolig över att det kan bli massa fel när de monterar ner hela lådan o plockar isär den i molekyler.
Det e ju inte som att byta bromsbelägg direkt.

Finns det speciella mekare på enabrt lådor, motorer, elektronik m.m.
Eller kan alla lite om typ allt?
Har jag rätt att vara orolig eller ska jag lita på Helmias personal?, de verkar iallafall rätt kunniga.

Bengan
Varför oroa sig? Det är dom som gjort bort sig så då ska dom fixa problemet.
Vad jag vet ialla fall när de gäller bilia så har de ingen speciell kille som håller på med lådor.
Visst finns det experter på det ,men jag har ingen koll på Helmia.
Det är dom som gjort bort sig, om det nu ska krävas en ny låda så är det upp till dom att fixa det gratis
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]