Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cse
Hej!
Skulle behöva några tips om vad som orsakar ljudet.
Ljudet kommer när jag startar efter en inbromsning eller när jag har backat och kör framåt igen. Det är troligen inte ett krängningshämmarstag för inget missljud hörs när jag t.ex. kör över en järnvägsövergång, vänster är för övrigt bytt för ca. 500 mil sedan och jag tycker "klonket" kommer från vänster sida.
Bilen är en S60 2.5t - 04 9000 mil.
Mvh. BeGe
av cme
Om det inte är stabilisatorstagen (till krängningshämmare) och inte spindelleder så kan det vara att splisen i styrstången behöver smörjas. Har haft detta fel och det tog mig ett år att hitta. Sätt tårna på knuten strax ovanför bromspedalen så känner du mycket tydligt om det är detta fel. Volvoverkstad fixa smörjningen (demontering mm) för 650 kronor och bilen känns som ny!

cme
cse skrev:Hej!
Skulle behöva några tips om vad som orsakar ljudet.
Ljudet kommer när jag startar efter en inbromsning eller när jag har backat och kör framåt igen. Det är troligen inte ett krängningshämmarstag för inget missljud hörs när jag t.ex. kör över en järnvägsövergång, vänster är för övrigt bytt för ca. 500 mil sedan och jag tycker "klonket" kommer från vänster sida.
Bilen är en S60 2.5t - 04 9000 mil.
Mvh. BeGe
HAde ungefär som dig.
Bytte inre styrstag o eftrer det bettede sig min framvagn konstigt, klonkade o var galpp i styrning.
Lufte bilen o såg till min förvåning att en stor bullt höll på att lossna.Skruvade åt den o problemen försvann.

Kanske kan vara nått liknande?

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]