Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pachipachihand
Har haft problem senaste året med att jag iaf en gång i månaden får upp låg oljenivå på info displayen vilket gör mig oroad så klart. Har bytt olja även mellan service tillfällena för hålla motorn fräsch. Bilen är från 2006 och är trimmad,körs rätt hårt.. (kan kanske ha med saken att göra)?
Läste om någon annan kille här som haft samma problem men ej fått problemet löst heller genom volvo. Vad säger era erfarenheter och känsla?
Användarvisningsbild
av Zilv
har en 2005 turbo och den drar lite olja oxo , men pratade med skobes verkstad och det är vanligt att dom dricker lite olja.
Användarvisningsbild
av falcon
På min så sjunker det ca 1mm på 1500 mil, den har gått 19´nu
av matzen10
Möjligen om motordelar ger upp pga den högre belastningen då, annars ska väl inte trimmet påverka.. Och du ser inte om det fuktar någonstans ifrån?? Brukar kunna synas när du tar ner plastskyddet under motorn för att tappa ur oljan; antingen ser du varifrån det fuktat på själva motordelen eller så ser du om insidan av plastskyddet har missfärgning efter droppad olja! Det är väl det enklaste..Sen finns det säkert andra vägar för oljan att vandra, men den spekulationen överlåter jag till expertisen!
Har du förresten använt en "lagom" tunn olja?!? Alltså en som faktiskt har den rätta...ja vad heter det...viskositet..man ska inte ha för tunn olja heller!! Så ibland kan man nog lura sej och köpa det dyraste och bästa kvaliteten MEN den ska oxå vara anpassad för motorn (har jag lärt mej här!).
Det finns en olje-tråd här nånstans...Där finns det väldigt väl beskrivet hur man kan gå tillväga för att avgöra just oljans märkningar. Och självklart kan du få råd hos din oljeschejk där du handlar oljan!

M V H
---> Matz
av ljungström
Enligt Mekonomen i Vetlanda är det mycket viktigt att Volvobilar med turbomotorer årsmodell -04 och framåt får rätt typ av olja, annars kan de börja dra olja. Kan inte garantera sanningshalten i detta påstående dock.
av jbl
Det är en större chans att bilen tar lite olja om den har 3000 mila intervall som standard. R-tec oljan är en mycket bra olja men kan pga sina lågfriktionsegenskaper A5 ge en ökad oljeförbrukning.

Du skulle kunna prova med t.ex Softex TXT plus 5W30 A3 olja när du gör ditt eget byte. Eller longtech 0W30 också acea A3.

Softec ska man inte åka 3000mil intervall på utan max 2000mil på ett år.
Longtech har longlife egenskaper.

Audi som kört longlife konceptet längre har problem med oljeförbrukningen. Vissa ägare har då gått över till icke longlife olja. Resultatet har då blivit mindre förbrukning av oljan.
av v70 2,5T - 99
på våran s60 -01 2,4 t .syns det inte nån förbrukning alls mellan servicetillfällenrna ..... men den rullar bara ca 1000 mil / År / servicetillfälle sen vi köpte den ny 2003

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]