Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, någon som kan hjälpa?

Fick felkod på kopplingspedalgivaren och farthållare, gick inte ens att aktivera, inget "Cruise" i displayen.
Köpte en ny kopplingspedalgivare och raderade alla felkoder. Nu blev det "Cruise" på displayen men farthållaren funkar ändå inte.
Kollade med Vida att kommunikationen mellan rattknapparna fungerar, bromspedalen funkar ok. MEN när jag kollar på signalen från kopplingspedalgivaren i Vida så visar den 43% vid uppsläppt läge, trots en ny kopplingspedalgivare? ??:-/
Så felet sitter kanske någon annanstans? Dålig kontakt någonstans på vägen? Någon som vet var kablarna går från kopplingspedalgivaren till styelektroniken? Schema?

V70 -03

Hjälp och förslag emottages tacksamt!
Det finns ingen komplett källa för elscheman på nätet men man kan hitta ett och annat här och var. Du har elschema för V70 -04 här:

http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf

Det är inte mycket som skiljer en 03:a från en 04:a så sannolikheten är rätt stor att det ser ut på samma sätt i din bil som i schemat för 04.

Men om nu problemet är att koppligspedallägesgivaren signalerar för att kopplingen är halvvägs uppe (jag vet inte om 43 procent i uppsläppt läge tyder på något fel även om så förstås kan vara fallet) när den i själva verket är helt uppe gissar jag att det beror på att pedalen inte funkar riktigt som den skall (inte fjädrar tillbaka fullt ut), att givaren inte är korrekt monterad eller att givaren är trasig. Det är förstås inte omöjligt att det beror på dålig kontakt någonstans i ledningssystemet men det är inte vad jag i första hand skulle misstänka.
Tack för svar och länken med schemat!

Nu har jag lite schemaläsning framför mig... :)

Jag jämförde med bromspedalens givare, den visar 0% när den är helt uppe och 90 någonting helt nere, så jag tyckte att kopplingspedalen borde visa liknande värde?
Mekanisk verkar det inte vara något fel, drar jag i kopplingspedalen så verkar det inte finnas något glapp, den är helt uppe.
Jag får samma värde med den gamla givaren när jag monterade tillbaka den, och det tyder ju på att bägge givarna borde vara hela. Har även ohm-mätt dem, och det verkar stämma.

Skulle vara väldigt tacksam om någon som har Diva kunde kolla procenten på kopplingspedalen när den är helt uppe, så jag fick veta om mitt värde är normalt eller inte?
klrtri skrev:Skulle vara väldigt tacksam om någon som har Diva kunde kolla procenten på kopplingspedalen när den är helt uppe, så jag fick veta om mitt värde är normalt eller inte?
Du menar VIDA, inte Diva. ;-)

Kopplingspedalläge

Mätområde 0-100 %.
Motorstyrenheten (ECM) beräknar värdet från kopplingspedalgivarens signal.
Värdet visar kopplingspedalens läge.
Vid helt uppsläppt kopplingspedal är värdet ca 60-70 %, värdet minskar när kopplingspedalen trycks ner.

Kopplingslägesgivare

Motorstyrenheten (ECM) beräknar värdet från kopplingspedalgivarens signal.
Värdet visar hur motorstyrenheten (ECM) tolkar kopplingspedalens position.
Aktiv= kopplingspedalen nedtryckt.
Ej aktiv= kopplingspedalen uppsläppt.
PROBLEM SOLVED!

Suttit med VIDA och letat i alla menyer för att försöka hitta något som kunde tala om för mig vad felet var, tagit ur kopplingspedalgivaren och mätt upp den, sprayat anslutningar mm. Allt utan resultat.

Men som sista åtgärd provade jag med en "Norsk reset", dvs jag kopplade ur batteriet, väntade tio minuter och kopplade in det igen, och Bingo! Nu fungerade farthållaren och inga felkoder! :-)-)

Tackar ni som kommit med tips.
andersuw skrev:Du menar VIDA, inte Diva. ;-)
Såklart! Jobbar på en högskola där vi använder programmet Diva, så det blev fel av bara farten! :oops:
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]