Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
Hej! Har en V70 2.5T -05. Gått 19000 mil.
Påväg hem från jobbet förra veckan slutade ACn helt plötsligt att kyla. Den har aldrig krånglat det minsta förut. Sen när jag skulle köra iväg till jobbet dagen därpå - funkade ACn som att inget hade hänt. Och den funkar fortfarande helt perfekt (har kört över 100 mil sen det inträffade). Min verkstad rådde mig att stryka ett streck över incidenten och bara lämna in den om den börjar krångla igen. Vad kan ha hänt? Det var mycket varmt, soligt och jag stod i kö, kan den ha fått nåt plötsligt värmeslag?
av MickeM
Den har på gränsen till för stort spel i magnetkopplingen till pumpen.
Klockrent symptom.

Om-shimsning för nån hundring eller ca tusen kr löser det, eller om du gör det själv..
Låt ingen lura på dig kompressorbyte för detta.
av andersuw
Skulle tippa på att problemet beror på att magnetkopplingen till AC-kompressorn tappar taget. Där finns ett spel som ibland behöver justeras med hjälp av tunna brickor (så kallade shims). Problemet är temperaturberoende. Om magnetkopplingen inte är helt rätt justerad är risken för att den tappar taget större när det blir riktigt varmt (till följd av hög yttertemperatur, särskilt i kombination med att bilen står still eller rör sig långsamt, t.ex. vid köbildning så att värmen från motorn inte fläktas bort så bra). När den väl tappat taget förmår den inte greppa igen med mindre än att man stannar motorn och sedan startar på nytt.
av xxargs
som redan nämnt flertal gånger spelet i magnetkopplingen är på gränsen att vara för stor.

Många AC-system så slår kompressorn av och på i jämna perioder, slår av så fort evaporatorn (det som kyler insugsluften) blir under en viss temperatur och när det blir några grader varmare så slås kompressorn igång igen - detta för att undvika frysning, och sker främst när man har liten till medium fläktpådrag då AC:ns kylkapacitet är vida mycket större än värmetillförseln via luften vid låg fläktpådrag.

Det som händer vid varmt väder som i ditt fall är att generatorn sänker spänningen när det är riktigt varmt för att inte skada batteriet (som vill ha allt lägre laddspänning ju varmare det är för att inte ta skada), då precis når den nivån då magnetkopplingen med lite för stort spel, precis inte orka dra, och det blir den typiska effekten att AC inte fungerar när det är som varmast.

Det finns många trådar ang. att schimsa om (med olika stavning på schims***) och vill man inte göra det själv så finns det finns tyvärr allt för många bilverkstäder och AC-verkstäder som tar chansen, om du verkar okunnig och osäker, att få dig att byta hela kompressorn för 8 papp istället för att bara schimsa om för någon tusenlapp i arbete eller så...

Du frågar vad en om-shimsning av AC-kompressorn kostar och vill dom inte göra det, försöker sälja på dig en ny kompressor eller är utlöst dyrt - byt verkstad!...

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)