Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diagloben
Min S80 med 170 HK motorn har plötsligt blivit mycket svårstartad. Startmotorn går men den tänder inte förrän efter 10-15 sekunder. Tändstiften är bytta för drygt 1000 mil sedan. När den väl startar så är avgaserna vita. Biölen har samma ork som vanligt. Vad kan det vara ??
Användarvisningsbild
av greeeken
Diagloben skrev:Min S80 med 170 HK motorn har plötsligt blivit mycket svårstartad. Startmotorn går men den tänder inte förrän efter 10-15 sekunder. Tändstiften är bytta för drygt 1000 mil sedan. När den väl startar så är avgaserna vita. Biölen har samma ork som vanligt. Vad kan det vara ??

Kolla ditt batteri.
Det kanske är dåligt laddat eller på väg att dö.
Det är steg 1 iallfall.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Diagloben skrev:Min S80 med 170 HK motorn har plötsligt blivit mycket svårstartad. Startmotorn går men den tänder inte förrän efter 10-15 sekunder. Tändstiften är bytta för drygt 1000 mil sedan. När den väl startar så är avgaserna vita. Biölen har samma ork som vanligt. Vad kan det vara ??
Låter inte som batteriet, hade batteriet varit dåligt så
hade det ju inte gått att köra den 10-15 sek. på startmotor.

Hur långt har bilen gått och vilken årsmodell?
Användarvisningsbild
av greeeken
branx skrev:
Låter inte som batteriet, hade batteriet varit dåligt så
hade det ju inte gått att köra den 10-15 sek. på startmotor.

Hur långt har bilen gått och vilken årsmodell?
Hade gått hur bra som hellst kan jag säga.
Men till slut så dör det ut o resultatet blir att det börjar klicka i instrumendpanelen.
Har du en dålig cell i batteriet så ger den inte tillräkligt stark ström för att starta motorn.
Det är steg 1 iallfall.
Kolla tändstiften sen även om dom är bytta
av Diagloben
Bilen är från 1999 och rullat 9900 mil.
Användarvisningsbild
av greeeken
Diagloben skrev:Bilen är från 1999 och rullat 9900 mil.

Kanske nån programuppdatering?
Användarvisningsbild
av elmuppo
Diagloben skrev:Bilen är från 1999 och rullat 9900 mil.
Ok.

kolla oljelocket, så det inte är "skumm" under locket,
kolla även oljan så att den ser rätt ut.

Kolla hur stiften ser ut så det inte är skit eller olja på dem.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]