Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft problem ett tag nu med att bilen hugger sig fram vid acceleration. Detta sker endast vid låga varv, 1500-2000 och är lätt att framkalla genom att till exempel ligga 60-70 på femmans växel och ge gas. Vid högre varvtal går bilen som den ska.
Beteendet påminner mig om hur bilen gick när tändstiften blev dåliga ett par år tidigare. Så jag har givetvis provat att byta dem igen plus kollat så att det inte är ärg i tändhattarna, ohm-mätt tändspolarna och bytt luftmassemätare. Men inget har hjälpt.
Vad jag har förstått har det varit problem med gasspjället på tidigare modeller men jag har för mig att när jag hade ner det för rengjöring en gång så satt det en gul etikett. Vilket borde betyda att det är den strulfria modellen.
Jag har kopplat upp mig med OBD-läsare från kjell&co denna visar inga felkoder..
VId senaste besiktningen ville jag ha en E-diagnos men då fungerade det inte kommunikationen med bilen på alla plan så de kunde inte få ut någon info från motorsystemet...

Nu vet jag inte vad jag kan göra för åtgärder mer.. misstänker att det skulle kunna vara något med tändsystemet men vet inte vad.
Mottager tacksamt tips!
Trikaren skrev:Har haft problem ett tag nu med att bilen hugger sig fram vid acceleration. Detta sker endast vid låga varv, 1500-2000 och är lätt att framkalla genom att till exempel ligga 60-70 på femmans växel och ge gas. Vid högre varvtal går bilen som den ska.
Beteendet påminner mig om hur bilen gick när tändstiften blev dåliga ett par år tidigare. Så jag har givetvis provat att byta dem igen plus kollat så att det inte är ärg i tändhattarna, ohm-mätt tändspolarna och bytt luftmassemätare. Men inget har hjälpt.
Vad jag har förstått har det varit problem med gasspjället på tidigare modeller men jag har för mig att när jag hade ner det för rengjöring en gång så satt det en gul etikett. Vilket borde betyda att det är den strulfria modellen.
Jag har kopplat upp mig med OBD-läsare från kjell&co denna visar inga felkoder..
VId senaste besiktningen ville jag ha en E-diagnos men då fungerade det inte kommunikationen med bilen på alla plan så de kunde inte få ut någon info från motorsystemet...

Nu vet jag inte vad jag kan göra för åtgärder mer.. misstänker att det skulle kunna vara något med tändsystemet men vet inte vad.
Mottager tacksamt tips!

Har liknande problem jag med. Testa tändspolarna
Så tändspolar verkar vara ett återkommande problem.
Kom på att jag bara mätte primärsidan på tändspolarna.. Ska ta och kolla sekundären så fort jag har möjlighet.
Nu är jag bortrest ifrån bilen ett par veckor men samlar gärna på mig fler tips att kolla när jag kommer hem.
Då var problemet löst.
Precis som misstänkts har i tråden så var det en tändspole. Det var inget som gick att mäta sig fram till genom ohm-mätning. Kan tilläggas att felet endast uppstod vid varm motor.
Jag felsökte genom att köpa 5 begagnade tändspolar. Bytte ut alla och då gick bilen som den skulle. Sen var det bara att prova sig fram vilken som var trasig. 8)
Tack för hjälp!

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)