Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag mekar själv och råkade ut för precis samma sak. På besiktningen rörde sig visarna knappt på bromsvågen. Besiktningskillen gav mig tipset att montera Volvo original handbromsbelägg(jag hade monterat Ferodo).
Sagt och gjort och med Volvobelägg gick bilen genom besiktningen. Så då hade man spolat ner totalt 725 Kr plus tid i vasken på grund av undermåliga delar.

Varför Ferodo, jo Volvo hade tidigare riktigt dåliga handbromsbelägg till 850, S70/V70 som lossnade i limningen och då var Ferodo ett bra val.

Jag har jämfört måtten på bromsbackarna. Radien och diametrern är helt OK på Ferodobelägget men metallskon är 3 mm kortare. Då det är två belägg blir det 6 mm mera spel som bromsexpandern skall ta upp och det klarar den inte av.

Jag funderar på att gå tillbaka till affären och påtala problemet.
av Ceska
Hade också problem med dåligt handbroms på min bil och det var problem både med vajrarna och beläggen. Vajrarna ficksade med 2 st. brickor som jag klippte ur för att få dem på vajern. Bromsbeläggen var ingen fel på, visst var dem slitna, men inte helt. Justerskruven räckte inte till att spänna upp för att spelet mellan backar och trumman var för stora och som ni vet finns ingen justering ( iallafall inte i min bil) så efter lite letande på nätet hittade på skruvat.se en justeringskit https://www.skruvat.se/Justeringskit-ha ... 87318.aspx. Detta gjorde att man kunde justera in även slitna backar.
av Arnold
Hasse53 skrev:Jag mekar själv och råkade ut för precis samma sak. På besiktningen rörde sig visarna knappt på bromsvågen. Besiktningskillen gav mig tipset att montera Volvo original handbromsbelägg(jag hade monterat Ferodo).
Sagt och gjort och med Volvobelägg gick bilen genom besiktningen. Så då hade man spolat ner totalt 725 Kr plus tid i vasken på grund av undermåliga delar.

Varför Ferodo, jo Volvo hade tidigare riktigt dåliga handbromsbelägg till 850, S70/V70 som lossnade i limningen och då var Ferodo ett bra val.

Jag har jämfört måtten på bromsbackarna. Radien och diametrern är helt OK på Ferodobelägget men metallskon är 3 mm kortare. Då det är två belägg blir det 6 mm mera spel som bromsexpandern skall ta upp och det klarar den inte av.

Jag funderar på att gå tillbaka till affären och påtala problemet.
"Volvo hade tidigare riktigt dåliga handbromsbelägg till 850, S70/V70 som lossnade i limningen" Har läst en del om detta på forumet. Är problemet med bromsband som lossnar borta, menar du?
av Zabatsu
Jag postade det här på SVXC forumet, så jag tänkte jag lägger in det här med eftersom många inte verkar känna till det.

På dessa bilar så sitter det en handbroms expander som oftast orsakar problem med att handbromsen inte tar som den skall trots att man bytt klackar. Denna expander blir riktigt skitig och rostig med åren och det är inget som någon verkstad brukar varken rengöra eller smörja upp trots att det behövs. Om du tar bort dessa och borstar bort all rost och rengör dem så kommer allt fungera galant igen. Dessa är rörliga delar och de behöver kunna vara det för att bromsverkan ska fungera som tänkt. Har de aldrig rengjorts så är det vanligt att dessa kärvar till.

Jag rekommenderar dig att du köper nya sådana och byter ut dem. Är du inte så van, så ber du en verkstad byta dem istället, det kan vara lite trixit om man är ovan.

Det är dessa expanders som pressar ut klackarna mot trumman och om dessa är i dåligt skick så rör dessa sig knappt vilket resulterar i försämrad bromsverkan.

De kostar mellan 120-200:- stycket beroende på var man köper dem. Se nedan länk för bild på hur expandern ser ut:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ex ... -xc90.html

Referensbild så du ser var den sitter:
http://s191.photobucket.com/user/trakto ... 1.jpg.html

Lycka till!
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag hade problem med att handbromsen låste sig på vänster sida så jag plockade bort handbromsbackarna och tog bort expandern.

Jag borstade ren den med en stålborste, sprayade med rostlösande, motionerade och sprayade med ett krypsmörjfett, som tog sig in i leden väldigt bra.

Resultatet var att handbromsen går tillbaka utan problem och den tar bra.

Ska göra samma åtgärd på andra sidan om jag har tid över någon helg. Annars blir det vid bytet till vinterdäck då jag ändå ger bilen en bromsservice :)

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)