Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ursäkta om detta problem har diskuterats, lyckades inte hitta något med likadan beskrivning. Kort och gott låter min ac som en generator i typ 20 sekunder efter bilen startat(och börjat rulla) sen hör man det inte mer.
Den lät aldrig såhär innan jag hade fyllt på den förra veckan. De sa att kompressorn gav ett missljud men tänkte inte så mycket på det så glömde fråga mer om saken, så funderar på om det är det dom menade. Här är ljudet:
http://www.picosong.com/x3A4
som ni hör påverkas ljudet av gaspådrag

Nån som har en aning vad det är och hur det åtgärdas?
tack
kan vara lagret i magnetkopplingen, om du har en rundstång så kan du sätta den mot kompressorn och med bilen igång
andra änden på rundstången nära örat du borde det höras ett rasslande ljud
hörs ljudet alltid eller bara när kompressorn är aktiv (=dragen magnetkoppling) ??

remskivan har en kullager som alltid snurrar oavsett om magnetkopplingen är dragen eller inte. Är den >20 kmil körd så finns risken att den är sliten precis som en generatorlager.

Hörs ljudet bara när magnetkopplingen är dragen så kan det vara internt i kompressorn - och de kan låta en hel del och ändå hålla i flera år och ljudet är ingen direkt koppling att kompressorn kommer att havererar snart.

Utan det är mera att titta på utloppet (efter att gasen är tömt) på kompressorn om man ser smuts och spån av metall. - 5-7 kolvars kompressor med sned (ibland variabel) svivelskiva har i regel ganska mycket teflon både på svivelskivans yta och kolvarnas utsidor belagda med dito och börja det synas synlig metall i form av spån på utblåset så är det ganska rejält långt gånget till ett fullt ras.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)