Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en BSR trimmad volvo v70n 2,4t från 2003 som har fått nedslag på för högt co 2500. Fick 0,7 (0,2) samt lambda på 1,01 (0.97-1,03). På bilen sitter det i dagsläget ett 3" Ferritta framrör med 100 cells racekatalysator samt ett 2,5" avgassystem från simons. Har inga felkoder som går att utläsa med en PPC 3. Vid väldigt blött väder, tänk typ åskregn eller dimma tjock som filmjölk så kan lambdalampan tändas och ge felkod ecm280A, (förvärmningen) har dock endast hänt 3 gånger sedan förra sommaren.
Problemet är att vid förra besiktningen (för exakt 1000 mil sedan) så fick jag nedslag på exakt samma sak. Fick 0,6 (0,2) på Co2500 samt lambdan låg då på 1,02 (0,97-1,03). Då byttes katalysatorn till en exakt likadan och gick igenom med 0 på co2500 och lambda 1,01.
Var om på Opus i februari och gjorde ett avgastest och då var det inga problem med värdena. Så vad har hänt mellan feb-juni?

Bilen servas med ny olja och filter var 800-1000mil, bensinfilter nytt sedan 2014 (2000mil) samt att luftfilter byts varje "säsong".

Verkar omåttligt skumt att bilen skulle tagit ihjäl ännu en katalysator men vad vet jag..
Tacksam för tips på vidare felsökning.

MVH
Tette

(Inga tips på att göra bilen org. igen, tack)
Senast redigerad av 1 Tette, redigerad totalt 0 gånger.
av Ceska
Laddar turbo som den ska? Ingen läckage på insugssidan, avgassystem? Din bil klarar inte att förbränna bränsle så det kan vara för mycket bränsle och/eller för lite luft, någon/några cylinder går dåligt (tändstift, tändspole), lambda reglering funkar inte som den ska, det kan säkert finnas fler orsaker. Hur såg katten som du bytte, var inte den bränt?
av Tette
Ceska skrev:Laddar turbo som den ska? Ingen läckage på insugssidan, avgassystem? Din bil klarar inte att förbränna bränsle så det kan vara för mycket bränsle och/eller för lite luft, någon/några cylinder går dåligt (tändstift, tändspole), lambda reglering funkar inte som den ska, det kan säkert finnas fler orsaker. Hur såg katten som du bytte, var inte den bränt?
Jag är rätt grön på sådant som har med motorn att göra men av vad jag sett så har jag inga torrspruckna slangar. Vevhusvent. byttes ut och rengjordes av verkstad jan 13 då den blev tät (18000mil på mätaren). Jag hoppas avgassystemet är tätt då verkstad även där fått byta och greja, har inte märkt någon sotning kring någon skarv iaf. I övrigt går bilen bra, såsom den alltid gått. Tändstift vet jag dock inte när de byttes senast så kanske dags?. Lambdan visar ju att bilen går lite magert iom värdet 1,01 men inte borde den lilla avvikelsen orsaka co2500 0,7 (0,2)? Eller?
Vet tyvärr inte hur katten såg ut då jag inte gjorde jobbet själv...

Funderar ifall en inte tillräckligt uppvärmd kat kan ge fel värde på co2500?
av Ceska
Visst kan det vara att katen var för kall, man måste ge en bra omgång på motorväg innan man åker och bediktar, helst så att man hör hur det sprakar i katten, sen ksn man slå in 20-30% E85 innan besiktningen och det har funkat både på gamla förgasarmotorer och nyare mef indprutningen och kattar. Kom bara ihåg att E85 sänker avgastemperatur så sotta ut katten innan med bensin innan för att få upp högre temperatut på avgaserna
av Tette
Ceska skrev:Visst kan det vara att katen var för kall, man måste ge en bra omgång på motorväg innan man åker och bediktar, helst så att man hör hur det sprakar i katten, sen ksn man slå in 20-30% E85 innan besiktningen och det har funkat både på gamla förgasarmotorer och nyare mef indprutningen och kattar. Kom bara ihåg att E85 sänker avgastemperatur så sotta ut katten innan med bensin innan för att få upp högre temperatut på avgaserna
Hmm, kan det vara så simpelt som att bilen var för kall? Körde typ 15 min stad/motorväg, sen hem en snabbis och hämta verktyg till handbromsen och sen 3 min till bes. Väl där fick bilen stå ca 7-10 min innan han stoppa i stickan på bilen.. Hade ju varit underbart om det var det som felade. Ska göra ett nytt avgastest i morgon på annan station och se vilka värden jag får med redigt (30min+) körd bil.
Jag säger inget om att varmköra osv men jag har knappt 5 minuters resa på 40-väg till bilprovningen och har inte haft dessa problem med varken min v40 2.0t, V70 2.4t eller XC90 2.5t under mina år. Besiktar oftast i oktober/november.

Inga trim dock.
Samma här. Har bara ett par kilometer till närmsta bilprovning och besiktigar under sen höst eller vinter. Har trots den korta varmkörning det blir fråga om, samt därefter lite väntan på parkeringen innan man får köra in, aldrig haft några problem med avgasvärdena.
Nu är problemet löst - (nästan) gratis!
Åkte ut med bilen på lunchen idag och gasade på i typ en mil. Åkte sedan om en bes. (samma firma) i närheten av jobbet och bad dem göra ett avgastest. De stoppade i den där pinnen och killen stack ut huvudet ur bilen och frågade ifall jag ville göra ombesen på en gång?
Värdena var co2500 0,0 (0,2), HC 56 (100) Co 0,0 (0,3) och lambda 1,00 (0,97-1,04). Så jag fick ombesiktning på tidigare station för att bilen var för kall helt enkelt. Räcker inte med att köra 80km/h över bron i 3 min och sen vänta i 10 min. Då är bilen för kall.

Nu vet jag det till nästa år men jag har mig själv att skylla en smula..

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)