Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaså? Hur funkar det på din bil då? Har du full DRL-automatik så att bilen växlar mellan varselljus+parkeringsljus och halvljus? Jag har inte hört någonting om att någon ännu lyckats fixa det på originalvägar på en P3:a.
LaRy skrev:Satsa på BSR, så får du dryga 170 hk, BSR säger 188hk. Motorn blir betydligt trevligare. Bättre moment vid start vilket medför att det är lättare att starta mjukt, och helt annan varvvillighet över 4500rpm. Finns inga nackdelar!
Instämmer! Gjorde så på vår 140hk -04 och den blev markant piggare! :)
Schmoyoho skrev:Jaså? Hur funkar det på din bil då? Har du full DRL-automatik så att bilen växlar mellan varselljus+parkeringsljus och halvljus? Jag har inte hört någonting om att någon ännu lyckats fixa det på originalvägar på en P3:a.
Fungerar likadant som nyare XC 90 bilar. När Volvo lanserade utbytessatsen för att byta dimljusen för DRL så gjorde de också mjukvaran som passar från och med MY-07.
Man lär sig alltid något nytt.
johnnype skrev:Men på eftermarknaden så har man inte några problem att ladda in ovannämnda programvara, lämpligt program i datorn och ett J2534 (t.ex DICE) interface så är det biff, eller nåt...
Tja det är det jag undrar. Jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett någon berätta om att han/hon fått sin 140-hästars femcylindriga sugmotor uppgraderad till 170 genom att åka till sin Volvo ÅF och ladda mjukvara för 170 hästar. Om det vore möjligt borde det väl ha varit ganska populärt, i alla fall om det kunde ske till rimlig kostnad. En slags Polestar innan Polestar fanns. :shock:
glock40sw skrev:Fungerar likadant som nyare XC 90 bilar. När Volvo lanserade utbytessatsen för att byta dimljusen för DRL så gjorde de också mjukvaran som passar från och med MY-07.
Man lär sig alltid något nytt.
Verkar ju dock bara gälla XC90, likt som för V50 som också fick en DRL-monteringssats typ. Fattar inte varför man inte kan inkludera P3:orna som ändå är nyare bilar :(
vad händer med vridmomentkurvan om man trimmar från 140 hk till 188 hk?
Skillnaden mellan motorerna 140 hk och 170 hk är ju att den förra är stark på låga varv medan den senare har sitt vrid efter 4000 rpm.
Ladda "trimmet" via Dice är alltså inte praktiskt möjligt för privatpersoner.
Kollade på BSR, Autotech mfl, och kostnaden för trimningen ligger på nivån ca 20 % av bilens värde på gatan.
Det är inte värt besväret av enbart ekonomiska skäl.

Tack alla som svarat för återkopplingarna!

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)