Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorlampan lyser lite då och då ibland kan det ta flera veckor mellan gångerna.
Felkod: ECM-212C Adaptiv lambdareglering bank 1 för hög signal
Enligt Volvo mekanikern varnar den för luftläckage?
Han har provtryckt och bytte slang oljefälla-cylinderhuvud då det tydligen var ett litet hål i den.
Lampan har tänds även efter det så något annat måste det vara. Tänds endast vid uppstart av motorn aldrig under drift.

Motorn går bra i övrigt och endast gått 10 000mil

Bilen är en Volvo V70 2.5 t -05

Någon som haft samma problem eller har tips på vad det kan vara eller vad jag bör kolla upp??

Som sagt motorn går väldigt bra annars och tänds bara i bland vid uppstart av motorn. Ibland har jag skruvat lös batteriet för att släcka lampan och då kan det dröja bra länge innan den tänds igen
Nu har volvo felsökt mer och kommit fram till att det är bränslepumpen som inte håller rätt bränsletryck.

Byte av bränslepump skulle gå på cirka 6000kr är det verkligen rimligt???

Tycker det är konstigt då bilen går helt felfritt i övrigt?? vanligt fel??

Någon som bytt den själv? lätt? som jag förstår det så sitter den bak uppe på bränsletanken
miken skrev:Nu har volvo felsökt mer och kommit fram till att det är bränslepumpen som inte håller rätt bränsletryck.

Byte av bränslepump skulle gå på cirka 6000kr är det verkligen rimligt???

Tycker det är konstigt då bilen går helt felfritt i övrigt?? vanligt fel??

Någon som bytt den själv? lätt? som jag förstår det så sitter den bak uppe på bränsletanken
Om du nu ska byta pump gå till en mindre verkstad. Billigare.
Du borde ju få felkod på bränslepumpen

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)