Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av misterno1978
Upptäckte att jag har en vakuumläcka på min V70 D5 2006 och lyckades spåra den till en tryckklocka som styr bypassventilen till EGR-kylaren.
Tryckklockan sitter under EGR ventilen och styrs via en solenoid som sitter ovanpå EGRen.
Volvo vill/kan inte byta eller reparera den utan vill byta hela kylaren och bara den går loss på 4800:-

Nu är den ledningen pluggad och vakuumet återställt, men då tryckklockan inte har någon styrning nu så har jag konstant kylning på avgaserna då bypass inte är möjlig, om jag har förstått det hela rätt?
Kan detta skada motorn och på vilket sätt?
I normala fall, är det vatten- eller avgastemperatur som styr bypassen?
Kan man laga membranet själv eller sätta dit en liknande styrning?

Tacksam för alla tips/svar
/alex
av Ceska
I Volvos reservdels katalog står det att den går inte att köpa separat men... är du händig eller känner någon så går det att köpa tex löss "vnt turbo activator" och få dit den istället, dock kan vara svårt att justera in den. Det ända nackdelen att din bypass funkar inte nu är att det kommer att ta längre tid att få kall motor varm, då du inte får fullt flöde med avgaserna tillbaks in i insuget.

Utdrag ur Vida:

För att reducera kväveoxidutsläppen (NOx) är motorn försedd med avgasåterledning (EGR) (Exhaust Gas Recirculation). Vid återledning av avgaser sänks förbränningstemperaturen och därmed halten av kväveoxider i avgaserna.
Genom att återleda avgaserna genom en kylare (D) som kyls av motorns kylvätska kan avgasernas temperatur sänkas ytterligare.
En bypass-ventil (4) (vissa varianter) kan leda avgaserna förbi EGR-kylaren (C) för att erhålla en snabbare uppvärmning vid kallstart.

EGR-regleringen styrs av styrenhet motor (ECM) som tar hänsyn till bland annat kylvätsketemperatur, insugningstemperatur, motorvarvtal och motorns belastning.

EGR-ventilens solenoid styrs av en pulsviddsmodulerad signal från styrenhet motor (ECM).
av misterno1978
Tack som fan, du gjorde mig glad ska du veta!
Intressant är också att det står (vissa varianter) då jag tror att den inte ens finns i D5 Automat varianten, skulle du kunna kolla upp det i VIDA är du snäll?
Är så fallet kommer jag definitivt inte bry mig om att försöka fixa den!

Tackar så mycket!
av Ceska
Utdrag ur Vida:

EGR och swirlsystem

Motorn har en kylvätskekyld återledning av avgaserna (EGR, Exhaust Gas Recirculation). EGR-systemet är elektriskt styrt.

Manuellt växlade fordon har en bypassventil, som leder varma avgaser genom motorn för att snabbt få upp temperaturen på katalysatorn efter start.
På automatväxlade fordon belastas motorn något mer (högre moment) redan direkt efter start, vilket bidrar till en snabbare uppvärmning av avgaserna.

Den digitala insugningstrotteln driver EGR-gaser, dämpar ljud och reglerar temperatur. Trotteln ger en snabb och mer exakt styrning av luftflödet. När motorn stängs av, stängs trotteln (och därmed lufttillförseln) innan bränslet stängs av, för att motorn ska stängas av mjukt och tyst.

EGR-kylaren sänker förbränningstemperaturen och minskar därmed emissionerna.

Motorn har ett steglöst variabelt swirlsystem som sitter på cylinderhuvudet. Swirlsystemet roterar luften i förbränningsrummet för en effektivare förbränning. Med variabel swirl kan förbränningen detaljjusteras till situation och belastning, för effektiv förbränning och låga emissioner. Vid tomgångsvarv är spjäll stängda och luftrotationen (swirl) hög för att lättare förbränna sotpartiklar.

Ju högre varvtal och moment, desto mer öppnas spjällen och minskar luftrotationen, för att förbättra effekt/prestanda.

Vad jag kunde läsa ut mellan raderna så borde det inte finnas någon bypass på automatväxlade, med då frågan återstår varför finns vakuum ledning till EGR även på automatväxlade bilar (i alla fall enligt reservdelskatalogen)
av misterno1978
Ja säg det...
Jag kommer inte bry mig mer än att låta golfpeggen sitta kvar i ledningen. Få se hur bilen beter sig när det blir riktigt kallt.

Tack Ceska du är bäst :-)-)

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)