Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pickadoll
Kom upp Four-C Service erfodras när jag gjorde en kick-down nyss. Han läsa ur koden nu innan sängdags. Har inte tid att kolla i Vida först imorgon kväll igen så om nån hittar/vet nåt nyttigt kan ni skriva det.

SUM-0051 Accelerationsgivare kaross, vänster fram för låg signal.

S80 -04
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Såg att man kan mäta spänning i SUM boxen. Måste ju ha nåt mätinstrument att mäta med förr eller senare. Har aldrig mätt nåt med el innan så vet inte vad man ska ha för mätinstrument. Vill ju gärna ha nåt billigt men bra. Nån med tips.
av andersuw
Pickadoll skrev:Såg att man kan mäta spänning i SUM boxen. Måste ju ha nåt mätinstrument att mäta med förr eller senare. Har aldrig mätt nåt med el innan så vet inte vad man ska ha för mätinstrument. Vill ju gärna ha nåt billigt men bra. Nån med tips.
För att mäta vad det oftast handlar om i bilsammanhang behövs inget märkvärdigare än en vanlig så kallad multimeter, t.ex. den här för dryga hundralappen från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/

Klarar spänning, strömstyrka och resistans och det är oftast någon av dessa tre man har behov av att mäta. För inte så väldigt många år sedan kostade instrument av den här typen rätt stora pengar. Idag kostar de nästan ingenting. Bara att tacka och ta emot. :D

När det gäller mätning av strömstyrka kan det ibland förenkla tillvaron att använda en så kallad tångamperemeter. Fördelen med en sådan är att man inte behöver koppla in mätapparaturen i serie med den krets man vill mäta, vilket ibland kan vara lite småknepigt rent praktiskt och där man också kan stöta på andra problem (strömmen man vill mäta kan vara kraftigare än vad mätaren klarar och man kan smälla säkringen i mätaren om det vill sig illa), utan kan mäta strömmen utan någon inkoppling alls. Man låter bara "tången" omsluta en ledare i den krets man vill mäta. De har tidigare varit rätt dyra, i alla fall om man vill ha en någotsånär bra. Men de har nu kommit ner i pris så pass att jag bestämde mig för att skaffa en. Köpte en sådan här för knappt 300 kr på ebay för ett halvår sedan:

http://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT210E-Ha ... Sw0vBUav6a

Minns inte om det var just den säljaren jag beställde från men prylen är densamma som den jag köpte och den verkar så här långt fungera precis som den borde. Använde den häromdagen för att ta reda på hur mycket ström det LED-baserade parkeringsljuset i min "nya" bil drar. Bara att sätta "tången" runt en av batterikablarna och läsa av med parkeringsljus på respektive av. Skillnaden mellan de båda avläsningarna var lite drygt en ampere, vilket innebär att parkeringsljuset har en elektrisk effekt på bara lite knappt 15 W.
av andersuw
Lycka till med mätandet. Kom ihåg att slå av mätaren efter användning bara så att inte batteriet i mätaren drar ur. Den jag själv har (som är av lite äldre datum men väsentligen samma) har ingen autoavstängning och det kan vara samma sak med den jag länkade till.

En annan sak att se upp med är att inte försöka resistansmäta kretsar som har med SRS-systemet att göra. Resistansmätning innebär, i motsats till mätning av spänning och strömstyrka, att mätaren försöker skicka ström genom kretsen. Om kretsen då är kopplad till exempelvis en krockkudde eller bältessträckare kan krutladdningen tändas och kudden/bältessträckaren utlösas. Kan orsaka allvarliga olyckor om det vill sig illa.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)