Pickadoll skrev:Såg att man kan mäta spänning i SUM boxen. Måste ju ha nåt mätinstrument att mäta med förr eller senare. Har aldrig mätt nåt med el innan så vet inte vad man ska ha för mätinstrument. Vill ju gärna ha nåt billigt men bra. Nån med tips.
För att mäta vad det oftast handlar om i bilsammanhang behövs inget märkvärdigare än en vanlig så kallad multimeter, t.ex. den här för dryga hundralappen från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
Klarar spänning, strömstyrka och resistans och det är oftast någon av dessa tre man har behov av att mäta. För inte så väldigt många år sedan kostade instrument av den här typen rätt stora pengar. Idag kostar de nästan ingenting. Bara att tacka och ta emot. :D
När det gäller mätning av strömstyrka kan det ibland förenkla tillvaron att använda en så kallad tångamperemeter. Fördelen med en sådan är att man inte behöver koppla in mätapparaturen i serie med den krets man vill mäta, vilket ibland kan vara lite småknepigt rent praktiskt och där man också kan stöta på andra problem (strömmen man vill mäta kan vara kraftigare än vad mätaren klarar och man kan smälla säkringen i mätaren om det vill sig illa), utan kan mäta strömmen utan någon inkoppling alls. Man låter bara "tången" omsluta en ledare i den krets man vill mäta. De har tidigare varit rätt dyra, i alla fall om man vill ha en någotsånär bra. Men de har nu kommit ner i pris så pass att jag bestämde mig för att skaffa en. Köpte en sådan här för knappt 300 kr på ebay för ett halvår sedan:
http://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT210E-Ha ... Sw0vBUav6a
Minns inte om det var just den säljaren jag beställde från men prylen är densamma som den jag köpte och den verkar så här långt fungera precis som den borde. Använde den häromdagen för att ta reda på hur mycket ström det LED-baserade parkeringsljuset i min "nya" bil drar. Bara att sätta "tången" runt en av batterikablarna och läsa av med parkeringsljus på respektive av. Skillnaden mellan de båda avläsningarna var lite drygt en ampere, vilket innebär att parkeringsljuset har en elektrisk effekt på bara lite knappt 15 W.