Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Hmm. Vad man kan utläsa av specifikationen här är att du med din nya låda (som rimligen måste komma från en 2,5T -08 eftersom det inte fanns någon 2,4T då) och normal rullomkrets på hjulen borde få en hastighet på 132 km/h vid 5000 rpm på trean och 159 km/h vid 6000 rpm. Så om du inte övervarvar din T5:a våldsamt förstår jag inte hur du kan nå 190 km/h på trean, även om faktisk hastighet kan vara något lägre än vad mätaren visar, säg 185 km/h.

Intressant. Jag har bara jämfört med telefonena GPS i 70kmh och det stämde. Plus minus några kmh.
Ska försöka prova senare igen. Med GPS och se vad den visar på 3an i lite högre varv ☺
Gps hänger inte med upp i den hastigheten. Jag kan inte ligga kvar i den hastigheten på 3a i en minut för att gps ska hinna ikapp. Men 70-100-140 så stämmer gps perfekt så kan nog garantera att den stämmer i 190 också.

Svänghjulet, växellåda, koppling, drivaxlar kommer ifrån demo bilen s60 08.
Så tycker det borde va en bensinare. Annars borde väl något skilja mellan diesel och bensin?

I annonsen stod
Volvo s60 2,4t delar
Allt har gått 1000 mil kommer från en 08:a.

Nu är det inte så att jag ligger i 190 på trean ständiga. Men drog ur en efter att jag hade fått ihop allt och blev chockad att den bara fortsatte förbi 160-170-180.
Något fel är det i annonsen eftersom någon 2,4T inte fanns 2008, däremot 2,5T. Troligen är det en sådan som lådan kommer ifrån. Men skulle den komma från en diesel kan inte heller det förklara saken. D5 2008 har sexväxlad låda så den kan det inte vara. D och 2,4D 2008 har samma utväxling i lådan och samma slutväxel som 2,5T 2008 så när som på femman, där dieslarna är lite högre växlade. Så någon skillnad i utväxling mellan dessa båda dieslar och 2,5T finns inte på trean.

Vad varvar motorn när du kör 190 på trean? Om du inte har lust att köra 190 kan du välja vilken annan hastighet du vill på trean och rapportera vilket varvtal du får vid den hastigheten. Man behöver både varvtal och hastighet för att kunna bestämma vilken utväxling det handlar om.
Prova gärna att ta hastighet plus varv på femman också. Du behöver förstås inte köra i max hastighet utan vilken hastighet som helst duger. Jag hittar tyvärr inga data om hur utväxlingen ser ut från fabrik på en V70 T5 -02 med manuell låda. Men på femman är det lite enklare att säga vad som verkar normalt.

Min egen V70 T5 -02 är en automat så den går heller inte riktigt att jämföra med annat än möjligen på femman där utväxlingen borde vara ungefär densamma som på en manuell, särskilt som toppfarten är ungefär densamma.
Tycker dessa siffror ser helt normala ut. Min egen T5 -02 med automat gör 90 km/h verklig fart (ca 95 på mätaren) vid omkring 1900 rpm, vilket stämmer bra med vad du observerar (95 vid 2000 varv). Skillnaden mellan utväxlingen på trean och femman är också helt i linje med vad man kan förvänta sig av en låda från en S60 2,5T 2008.

Det faktum att du når 108 km/h vid 4000 rpm på trean innebär att du når den fart du tidigare nämnde, 190 km/h, vid ca 7000 rpm. Vid det varvtalet ligger förstås motorn en bra bit under sin maximala effekt, som nås vid 5200 rpm.

Troligen ligger det till så att du hade ungefär samma utväxlingsförhållande med din gamla låda som med din nya men att motorn med den gamla lådan inte orkade varva så högt som 7000 på trean och du därför inte heller nådde så högt som 190 km/h. Nu vet jag inte riktigt vad det var för fel på din gamla låda, men det är mycket möjligt att den helt enkelt gick "tyngre" (erbjöd större motstånd med större transmissionsförluster som följd) och att motorn därför inte orkade varva så högt på trean som den nu gör.
Skulle möjligen också kunna handla om var den varvtalsspärr som säkert finns i ECM går in. Du varvar ju in på det streckade röda området om du kör i 190 på trean. Vet inte exakt var ECM borde säga ifrån att nu får du inte varva mer men skulle innan jag läst vad du skriver ha tippat på att den går in redan vid 6000 varv, inte 7000. Men jag har också svårt att se hur det skulle kunna ha blivit någon ändring i varvtalsspärren genom lådbytet. :???:

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)