Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kniifen
Igår när jag tankade så rann en hel del utan för, kanske 2 till 3 liter. Värkar komma uppe ifrån påfyllnings röret och en bit som sticker ut. Syns tydligt på den här bilden. Vad kan det bero på? Bild

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av Lasselasse
Ja skulle säga att det till 99% är packningen mellan påfyllnadsröret och tanken som torkat/spruckit som gör att det läcker.
Går att lösa utan att montera ner tanken men bökigt som fasen.

Lättast är att plocka ner tanken.
Packningen och röret är inte särskilt dyrt. Mekonomen tar 2500kr för de jobbet. Volvo tar det dubbla.
av kniifen
Lasselasse skrev:Ja skulle säga att det till 99% är packningen mellan påfyllnadsröret och tanken som torkat/spruckit som gör att det läcker.

Packningen och röret är inte särskilt dyrt. Mekonomen tar 2500kr för de jobbet. Volvo tar det dubbla.
Packning? Kollade i vida och där finns ingen packning vad jag kan se. Menar du slangen nr 23 på bilden? Det värkar komma från påfyllningskåpan nr 6 på bilden. Fått tips om att blåsa med tryckluft i ventilations röret då det kan vara skit i det.
Bilagor
Tank.JPG
Tank.JPG (166.7 KiB) Visad 910 gånger
av kniifen
Trot att jag hittade problemet. Ser ut att det har rostat och blivit ett hål på röret. Blir väl att byta det om det inte går att laga på något vis. Syns lite på den här bilden. Bild

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av Lasselasse
kniifen skrev:
Lasselasse skrev:Ja skulle säga att det till 99% är packningen mellan påfyllnadsröret och tanken som torkat/spruckit som gör att det läcker.

Packning? Kollade i vida och där finns ingen packning vad jag kan se. Menar du slangen nr 23 på bilden? Det värkar komma från påfyllningskåpan nr 6 på bilden. Fått tips om att blåsa med tryckluft i ventilations röret då det kan vara skit i det.

Ja precis det är nr 23 jag menar. Den torkar i vissa fall och spricker. Delarna är som sagt billiga men att få någon annan att göra jobbet är dyrt.
Jag hade inte lagat utan bytt för att försäkra mig om att de blir tätt.

Lycka till.
av zxcvbn
Därför köper man bara bilar som rullat här i Norr. Slipper allt vad rost innebär. 8)

Jag själv skulle bytit tankröret och packningen, spackel annat gegg funkar nog bara en tid.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)