Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken antyder så tycker jag att farthållaren drar på onödigt mycket och på en högre växel ibland jämfört med om jag håller samma hastighet jämnt med foten. Det gäller framförallt i 50 på plan väg. När jag själv gasar växlar bilen ner snällt och ligger strax under 1500 varv. Farthållaren känns som om den drar på och bilen vill inte växla ner så den ligger på 2000 varv istället. Jag måste upp närmare 60 för att den ska växla ner till skillnad från S80n jag haft tidigare som betedde sig lika som när jag gasade själv. I högre hastigheter fungerar farthållaren perfekt.

Jag håller på att byta automatlådans olja med metoden tömma ur det som rinner ut, köra ett tag, byta igen. Snart dags för tredje omgången olja. Men det verkar vara oberoende av det.

Kan det vara någon felkod som spökar eller att lådan skulle behöva nollas efter ett oljebyte till eller två? Jag har en DICE på väg hem att leka med men otålig som jag är tänkte jag kolla om någon upplevt något liknande och sitter på en färdig lösning eller något bra förslag på saker att titta på.
Senast redigerad av 1 SBergdahl, redigerad totalt 0 gånger.
Gasar man med farthållaren verkar även helt nya Volvos släppa lock-upen och slira upp farten, så det är nog korrekt. Testa att, förutsatt du har geartronic, lägga i manuell växling innan du använder farthållaren för att gasa. Men nu antar jag du menar just acceleration, t.ex användning av resume-knappen eller att hålla in plus...?
Jag kanske var lite otydlig.

Kör jag i 50 på plan väg och gasar själv ligger bilen på 1300 varv eller så. Trycker jag snabbt på plus för att hålla aktuell fart växlar bilen genast ner ett hack och fortsätter i samma fart men på 2000 varv.

Att den ökar farten rätt snabbt när man håller in plusset är jag med på.

Lådan är den gamla femväxlade.
Om du bara trycker EN gång på plus så ska den självklart inte växla ner, det har jag aldrig varit med om att farthållaren gjort. Men att den frikopplar lock-up:en och lägger sig på 2000 RPM och slirar är normalt.

Tyvärr är det väl standardsvaret att läsa ut ev. felkoder som gäller. Min egen erfarenhet är begränsad till manuellt växlade P2:or och automatväxlade P3:or men i inget fall har jag varit med om det du beskriver. Kanske någon annan som har det. Slipper du nedväxling om du kör i högre fart än just 50? (edit: tänker mig om 50 km/h är precis ovanför en växlingspunkt. Vet inte om bilen kör på växel fyra eller fem i 50 men om du istället kör i 45 och klickar plus, händer samma sak då? Eller om du kör 90 och trycker plus) Kanske bilen som hellre växlar ner än att försöka slira upp i 2000 RPM? Eller om du kör i geartronic-läge som sagt, men manuellt vald växel bäst lämpad för 50 km/h?

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)