- mån 13 jun 2016, 16:32
Som rubriken antyder så tycker jag att farthållaren drar på onödigt mycket och på en högre växel ibland jämfört med om jag håller samma hastighet jämnt med foten. Det gäller framförallt i 50 på plan väg. När jag själv gasar växlar bilen ner snällt och ligger strax under 1500 varv. Farthållaren känns som om den drar på och bilen vill inte växla ner så den ligger på 2000 varv istället. Jag måste upp närmare 60 för att den ska växla ner till skillnad från S80n jag haft tidigare som betedde sig lika som när jag gasade själv. I högre hastigheter fungerar farthållaren perfekt.
Jag håller på att byta automatlådans olja med metoden tömma ur det som rinner ut, köra ett tag, byta igen. Snart dags för tredje omgången olja. Men det verkar vara oberoende av det.
Kan det vara någon felkod som spökar eller att lådan skulle behöva nollas efter ett oljebyte till eller två? Jag har en DICE på väg hem att leka med men otålig som jag är tänkte jag kolla om någon upplevt något liknande och sitter på en färdig lösning eller något bra förslag på saker att titta på.
Jag håller på att byta automatlådans olja med metoden tömma ur det som rinner ut, köra ett tag, byta igen. Snart dags för tredje omgången olja. Men det verkar vara oberoende av det.
Kan det vara någon felkod som spökar eller att lådan skulle behöva nollas efter ett oljebyte till eller två? Jag har en DICE på väg hem att leka med men otålig som jag är tänkte jag kolla om någon upplevt något liknande och sitter på en färdig lösning eller något bra förslag på saker att titta på.
Senast redigerad av 1 SBergdahl, redigerad totalt 0 gånger.
Nu: V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88

- By XRay89