Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fel som beror på spruckna lödningar med åtföljande glappkontakt inne i styrenheten kan ta sig alla möjliga uttryck beroende på exakt var glappen sitter. Jag hade exempelvis ett fel av det här slaget på DIM (kombiinstrumentet) på min 02:a. Det enda felsymptom jag då hade var att den blå helljuslampan i DIM bara funkade ibland.

Det är framförallt kretskortsfel på ABS-enheten (t.o.m. årsmodell -01), DIM (t.o.m. årsmodell -03) och CEM som ger upphov till att bilen "får spel" och visar alla möjliga konstiga intermittenta fel. Men med tanke på att dina felsymptom främst rör bromssystemet skulle jag tippa på att det är ABS-boxen som spökar i ditt fall. Möjligen kan felkodsläsning ge närmare vägledning.
andersuw skrev:
valln skrev:Det var absolut inte meningen att vara dryg men det kan vara en poäng att påpeka det med tanke på posterna ovan och att antisladd nog är den största säkerhetshöjande funktionen på decenier. Tyvärr har jag inte det själv och antisladd blev standard -05 och jag har en -04.
Jag har DSTC på min 02:a och det är ingen slump eftersom det stod på min kravlista när jag köpte bilen 2007. Men jag minns att det var en av de saker som gjorde att listan över intressanta objekt krympte drastiskt. Som du påpekar var det ytterst ovanligt att folk valde till det innan det blev standard. Lite märkligt med tanke på att det nog var känt rätt tidigt hur stor säkerhetshöjande effekt det hade. Men säkerhet verkar sälja rätt dåligt, i alla fall när den tar formen av tillval. Sedan kostade det förstås också en vacker slant när det begav sig. Har kvar en gammal prislista från början av år 2000 och då kostade DSTC 10700 extra. Men då var även STC tillval för 4300. Kanske blev det lite billigare att få DSTC sedan STC blivit standard.
Jag känner många som är både välutbildade, bilintresserade och säkerhetsmedvetna som inte visste att antisladd fanns i vevan runt år -01 till -07.

Min teorier är väldigt få i samhället förstod hur säkerhetshöjande antisladd var, lättare att se på olycksstatistiken i efterhand.

Volvo tonade ner nyttan av antisladd för de hade så många bilar utan antisladd som var nya lagerbilar, tjänstebilar som skulle säljas efter 3 år, nästan nya bilar som de inte ville skulle bli svårare att sälja eller tvingas sätta ner priset på.
Visst, det kanske tog lite tid innan budskapet trängde igenom överallt. Men för dem som hade ögonen lite med sig var det ju ingen tvekan. Vägverket gick ut med bestämda rekommendationer i frågan redan 2003 och det fanns redan då rätt bra underlag för att dra slutsatser om den säkerhetshöjande effekten:

http://www.aftonbladet.se/bil/article10502940.ab
andersuw skrev:Fel som beror på spruckna lödningar med åtföljande glappkontakt inne i styrenheten kan ta sig alla möjliga uttryck beroende på exakt var glappen sitter. Jag hade exempelvis ett fel av det här slaget på DIM (kombiinstrumentet) på min 02:a. Det enda felsymptom jag då hade var att den blå helljuslampan i DIM bara funkade ibland.

Det är framförallt kretskortsfel på ABS-enheten (t.o.m. årsmodell -01), DIM (t.o.m. årsmodell -03) och CEM som ger upphov till att bilen "får spel" och visar alla möjliga konstiga intermittenta fel. Men med tanke på att dina felsymptom främst rör bromssystemet skulle jag tippa på att det är ABS-boxen som spökar i ditt fall. Möjligen kan felkodsläsning ge närmare vägledning.
Hej

Har gjort en felkodssökning på verkstaden idag. Fick felkoden "ABS-0021 Hjulsensor höger fram Felaktig signal". Hur träffsäker är datorn angående felkoder? Om detta stämmer så funderar jag på att laga själv. Kolla upp sensorn samt kransen och eventuellt byta om det inte är för krångligt.
Så länge styrenheten är frisk kan man normalt sett lita på felkoderna även om det kan finnas enstaka undantag. Felorsaken för ABS-0021 kan enligt VIDA vara något av följande:

One of the wheels has been blocked while the car has being driven.
Loose wheel sensor.
Gap between wheel sensor and pulse wheel to large or too small.
Hub vibrations or play in wheel bearings.
Faulty outlet valve in ABS hydraulic modulator.
Defective pulse wheel.
Defective wheel sensor.

Om felsymptomen sägs:

ABS warning lamp lit.
Anti-spin warning lamp lit.
No ABS function.
Anti-spin does not function.

Jag skulle säga att det kan vara värt att kika lite på höger framhjul innan man gör något annat.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)