Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Den korta versionen: Hur dyr eftermarknads-HU behöver jag köpa för att den ska vara lika bra eller bättre än HU-803

Den långa versionen:
Bilen har original HU-603 och billigaste högtalarna. Jag har därefter stoppat i ett PA-200. Originalhögtalarna fram var trasiga när jag köpte bilen så de har bytts mot ett Focal Auditor R165S2 kitsystem, jag passade på att dämpa upp framdörrarna med asfaltsmatta samtidigt. Det blev ett stort lyft, framförallt i klarhet.

Av nyfikenhet testade jag sedan att plugga in en HU-803 och upplevde med den att ljudet fick sig ett stort lyft. Kan det stämma? Jag har bara testat med radiosignal och den är väl inte direkt Hi-Fi, men ändå.

803:an fungerar såklart inte rakt av med belysning och rattknappar mm. Då är funderingen att om jag ändå ska offra sådana saker så kanske det är lika bra att byta hela HU:n mot en modern sak istället för att köpa till en bluetoothmodul för dyra pengar.

Jag har ett tvåkanals Mutantslutsteg någonstans i garaget som jag skulle kunna sätta in för att driva framsystemet istället för Volvos slutsteg, om det kan antas ge bättre resultat än en HUs inbyggda förstärkare. Bakhögtalarna får då drivas av HUn tills vidare men eftersom de bara agerar lite utfyllnad så kan jag nog leva med det.

Så:
Om jag byter HU.
Hur mycket pengar behöver jag lägga för att matcha eller överträffa 803:ans ljudkvalitet?
Kan det billiga Mutantsteget vara ett lyft mot att driva högtalarna med en ny HU i prisklass enligt ovan? (Trycket blir garanterat bättre, men det ska låta bra också.)

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)