Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Michello
Har en v70 2.5T -05 ska köpa bromsskivor men vet inte vilka det ska va.
Är det 16 eller 17 tum till min bil?
Finns flera storlekar bla. 16 tum 285 mm eller 17 tum 305 mm
Tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av Kraft105
Det enklaste bör vara att du slår på ditt regnr hos transportstyrelsen. Där står det vilken storlek på hjulen som bilen är reggad med.
Är den reggad med 16" så ska du ha 285mm skivorna, är den reggad med 17" så ska du ha 305mm.
Eller så tar du av ett hjul och mäter rakt över skivan.
16"
mm kan jag inte i huvudet, men det finns många olika skivor, 15", 16", 16.5" samt 17".
Bromsskivor blir inte utslitna, men det blir bromsbeläggen. Därför så sitter bromsskivorna måna många år på bilen på ett ställe där de utsätts för extremt mycket fukt och salt.
Därför bör du köpa rosståliga skivor, som t ex volvo orginal. Det blir en besparing i längden, annars tar rosten dom.
av Schmoyoho
Kraft105: Bromsskivornas storlek beror väl på vilken motor man har, för att bilen ska klara upprepade inbromsningar (och en större motor hinner ju upp i fart snabbare än en mindre = fler inbromsningar). Men då antar jag att om bilen spec:as med liten motor och stora fälgar från fabrik så är det fälgarna bilen rullar ut från fabrik med som står i registreringsbeviset, inte vilka fälgar som är tilltänkta.
Användarvisningsbild
av Kraft105
Schmoyoho skrev:Kraft105: Bromsskivornas storlek beror väl på vilken motor man har, för att bilen ska klara upprepade inbromsningar (och en större motor hinner ju upp i fart snabbare än en mindre = fler inbromsningar). Men då antar jag att om bilen spec:as med liten motor och stora fälgar från fabrik så är det fälgarna bilen rullar ut från fabrik med som står i registreringsbeviset, inte vilka fälgar som är tilltänkta.
Jo absolut är det så.
Tanken som jag hade (samt som jag gjorde vid skivköp) är som så att om bilen är reggad med 16" fälgar så är det ingen mening att köpa skivor som passar 17" fälg och uppåt.
Och är den reggad med 16" fälgar så är det inte heller någon idé att köpa skivor som är 15"+. Utan då kan man lika gärna köpa skivor som är för 16"+.

Jag visste att jag behövde 285mm då jag har 16" vinterhjul.
(16" var standard/minsta som gick till Turbomodellerna)

Men för att vara helt hundra så är ju såklart en mätning det optimala.
av LaRy
Visst hänger hjulstorlek och bromsar ihop. Har du exempelvis 16" fälgar från fabrik har du mindre utrymmer för bromsskivan innanför fälgen. Har du större fälgar typ 17" har du mer plats för större skiva och bromsok, just för att det finns plats för större bromsar. Oftast ligger bromsoket bara någon cm från fälgen, så ifall bilen har 16" fälgar och du köper skivor till 17" kommer de troligtvis inte få plats, inte ens rent teoretiskt. Tillverkaren marknadsför sportiga motorstarka bilar med större fälgar, bredare däck och större bromsar. Jag antar att man alltid försöker få in så stora skivor som möjligt för att merkostnad vid tillverkning är i princip ingenting. Det kostar bara lite extra järn att tillverka en större skiva. Därför brukar det fungera med att titta på vilken hjulstorlek bilen har i registreringsintyget.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)