Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
Knatch skrev:Nu har jag bytt övre motorfästet och det blev lite bättre.
Men det går fortfarande inte att köra bilen mjukt mellan rödljusen.
Hur försiktigt jag än släpper kopplingen och växlar mjukt så rycker det till. Jag måste verkligen släppa den riktigt sakta och försiktigt för att det ska gå, annars rycker det till.
Det börjar bli jobbigt nu och jag hittar inte "felet"
Om du bytt övre motorfästet och det blev lite bättre är du väl något på spåret? Bytte du de andra också? Du beskriver ju också att det känns som något är "löst" vilket det är om fästena är dåliga.
av MickeM
ulfs skrev:
Hur försiktigt jag än släpper kopplingen och växlar mjukt så rycker det till. Jag måste verkligen släppa den riktigt sakta och försiktigt för att det ska gå, annars rycker det till.
Om du bytt övre motorfästet och det blev lite bättre är du väl något på spåret? Bytte du de andra också? Du beskriver ju också att det känns som något är "löst" vilket det är om fästena är dåliga.

Exakt!
Lika viktig som övre motorfästet, är bussningarna till tvärstaget. Sedan högra motorfästet. (vid remskivan)
Främre fästet under, jobbar vid mitorbroms främst, men kan spela in också.
Är något av dem kass, så upplevs Glapp.
av Knatch
MickeM skrev:
ulfs skrev:
Tack!
Undersökte bilen nogrant idag och dom bussningarna du påtalar är sopslut.
Bytte höger stabstag och fick bort ett ljud som jag aldrig trodde kom från ett stabstag.
En sak jag noterat är att vänstra sidan av bilen dämpar "stumt" när jag kör över små hål eller brunslock. Den högra sidan dämpar bra men jag hör ett skrammel som jag inte kan lista ut.
Ljudet låter lite som när handskfacket sitter löst men det kommer ju inte därifrån.
Misstänker att bussningen till krängningshämmaren under bilen är slut, den såg lite sprucken ut. Går dessa att köpa löst?
Övre tvärstagsbussningar kommer bytas nästa vecka och då får vi se om det blir ordning på skiten :)

Vid rödljus så klickar det till när jag lägger i ettan. Är det drivaxeln som glappar eller?
Jävligt petigt jag vet, men jag vill ha bilen i perfekt skick :)

Exakt!
Lika viktig som övre motorfästet, är bussningarna till tvärstaget. Sedan högra motorfästet. (vid remskivan)
Främre fästet under, jobbar vid mitorbroms främst, men kan spela in också.
Är något av dem kass, så upplevs Glapp.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)