Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varje gång jag kör iväg, så kommer det efter ca 30meter ett metalliskt skrapande ljud. Låter som någonstans på vänstersidan under huven.
Låter som en sten snabbt åker emellan brommskivan och skyddsplåten och varar max 1sek. Ljudet återkommer inte igen under körningen.
Spelar ingen roll om bilen stått på tomgång oavsett tid, kommer när jag kör iväg.
Blir snart tokig, hoppas någon vet.
Du har helt rätt. Det är ABS-systemet som testar sig självt. Helt normalt. Finns några rader om det i "världens minst lästa bok". :wink:
Vilken årsmodell är din systers S60? Kan ju låta lite olika mycket beroende på exakt vilken ABS-generation det handlar om. På min 02:a hörs det rätt tydligt. Men jag har aldrig kommit på tanken att försöka smörja något för att minska ljudet. ABS-bromsar har alltid låtit och vibrerat lite när de jobbar. :D
jag har samma ljud varje gång jag kör iväg! ungefär 30 meter efter start på min 01 s60. Såhär låter det.
http://picosong.com/ZNxL/
Har även ett liknande ljud som låter likadant men lite mer utdraget samt starkare när jag bromsar in för att göra ex skarp vänstersväng. Känner även vibrationer i bromspedalen när det händer. Vet nån vad det kan bero på? Gillar verkligen inte det och vill fixa asap. Det låter såhär:
http://picosong.com/ZNxB/ fast oftast låter det dubbelt så långt, det händer inte varje gång vilket gör det svårt att spela in ljudet.
Sitter inte vid en dator där jag kan lyssna på ljud just nu. Men av din beskrivning att döma kan det handla om att ABS-systemet inte funkar riktigt som de skall i alla lägen. Vad händer om du kör rakt fram och bromsar så hårt att ABS måste gå in för att förhindra att hjulen låser sig. Blir det samma känsla och samma ljud då?
Det är korrekt, noterar nu att det kommer samtidigt som hastighetsmätaren visar 20kmh. Men har svårt att tro att det lät så mycket när bilen var ny, så något måste man kunna göra för att minska ljudet. "inte byta ABS system såklart :)" Frågan är vad som händer rent mekaniskt? Och var?

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)