Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
På min bil, förra karossen förvisso, var frihjulet kass. Förde ett herrans liv till och från.

Bytte själv och det var ett jädra jobb. För att komma åt blev vi tvungna att lossa generatorn och vinkla den lite. Så är du inte så van vid det kan det ju vara bra att få hjälp. Krävs specialverktyg också för att lossa/spänna från generatoraxeln. Finns på Biltema eller på Volvo.

Om du går på generatorbyte: Denna har träff på ditt artikelnummer, har dock inget frihjul vad jag förstår. http://www.mister-auto.se/sv/generator/ ... 7!380.html Nu finns det ju andra modeller som kommer med frihjul, du kan ju kolla med Volvo ifall ditt nummer är ersatt med annat.
av DinTermosiGryningen
Jag kommer plocka ner generatorn och ge den löst till dom, ang nr på generatorn så finns det flera nummer på den utöver det jag skrev precis och det va det som han ville ha, antar att det är bosch egna artikelnr? 306 nummret känner jag igen sen när jag själv jobbade på volvo pv mellan 2000-2010 :) så det är nog volvos egna artikelnr.

Har inte pillat med frihjul innan, inget som skrämmer mig. Men spec verktyget kostar runt 5-600kr som ändå kommer å ligga å damma sen, dessutom ska det nya frihjulet dras med moment, har läst till mig 80Nm, kan dock inte bekräfta det nu
av DinTermosiGryningen
Jag har kollat mister-auto. Och andra sidor, även dom tyska m.m. men det är stom-retur å bös. Det orkar jag inte med, mycke pengar å lägga ut också. Tack för alla svar! Har läst alla, så jag är inte självupptagen, även om det verkar så :D
av DinTermosiGryningen
Så nu sitter generatorn på plats med nya lager i sig . Sån jäkla go känsla när missljudet är borta. Tyst å fin i maskineriet!. Kan rekommendera Ringöns Bilelektriska i Göteborg. Jäkla Goa gubbar! Och snabba. Så ha inte för bråttom å köpa ny generator vid problem. Går å laga dom till lågt pris!! Nu spara jag nästan 5000kr på detta. Då jag kan skruva själv. Skulle va intressant vad en Volvo verkstad hade tagit för allt..... Dom hade garanterat sagt att generatorn är skrot och klämt dit en ny
Användarvisningsbild
av hemglass
Återupptar denna tråden lite....
Jag har ett missljud från servon ? på min V70 MY 02 eller nåt annat ? Det låter iallafall när man rör på ratten lite åt både höger och vänster, och både när man står stilla och kör. Ljudet låter som ett "OOOOOOOO " alltså bokstaven O inte siffran noll :lol: :lol:
för lite olja i servon ? :-/ eller ?
Användarvisningsbild
av hemglass
valln skrev:Ja kolla olja i servon.
Annars kan det vara många saker ex. övre fjäderbenslagret som går tungt mm.
Har dessutom en klonkande framvagn, hänger dessa fel ihop månntro ? :?:
av valln
Klonkande framvagn kan tyvärr vara jättemånga saker ex. bromskloss som slår, för mycket luft i däcken, grus under fjäderbenet, skyddet är borta på nedersta fjädervarvet, övre fjäderbenslagret mm, osv, ex, etc.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)