Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvomitte
Har på min V70 2,5T 2006 19200mil bytt både främre och bakre länkarmsbussning, stötdämpare runt om, och fjädertallrik fram plus fjädergummin pga de klonkade, ändå fortsätter de klonka som om ingenting hade hänt. :shock:
Var hos den lokala volvo reparatören som bara lagar Volvo och Renault men han vet inte heller vad de kan va då han kollat igenom alla styrstag, spindelleder, bromsok, osv men inte hittat något fel.

Är ett kluck vid mindre gupp, skarvar osv som kan komma och gå ibland ofta 5 gånger på 5 sekunder och ibland inte alls.

Vet att V70 har en kass framvagn, men de måste ju gå och fixa på nått sätt då jag gillar bilen i övrigt :-)-)
av valln
Det kan vara ett bromsok som kärvar och det blir en bromsback som klonkar.

Vad har du för dimension på däck och lufttryck?

Det skulle kunna vara grus som landar på fjäderbenstallriken. Jag har en s80 -04 och för mig slutade klonket när bilen lyftes upp för skifte till sommarhjul.
av Volvomitte
Glömde nämna att bromsarna skivor och belägg är nyligen bytta på bilen och inget glapp eller anliggande upptäcktes då.
Har även lyft bilen ett otal gånger och kontrollerat grus under fjädern vid dämparen men ingen förändring.
Senast idag kontrollerades k-stag, spindelleder, fjädrar, dämpare, diverse skruvar till framvagnen och motorramen men ingen förändring alls, tycker snarare de blitt sämre, men kanske bara för jag letar efter ljudet hela tiden när jag kör kluckbilen :(

Sitter 17" original orestes fälgar på den med 225/45x17" med 2,7 bars lufttryck

Bilen är sänkt 40mm kan tilläggas, inget jag ville ha men satt på när jag köpte den, skulle gärna vilja ha original dynamic fjädrarna som satt på den från fabriken igen.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Har du kontrollerat stabilisatorstagen?
På fruns bil så gav dessa upphov till klonkande.

Prova att rucka på dom, både med belastat och obelastat fjäderben.
Så känner du om där är glapp.
av highway
kommer oljud i framvagn . höger och vänster när man vrider raten . har bytt stötdämpare fram , fjäderbens stödlager och fjädersäte . hörs som tor gummi bussning . va kan de vara ?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
highway skrev:kommer oljud i framvagn . höger och vänster när man vrider raten . har bytt stötdämpare fram , fjäderbens stödlager och fjädersäte . hörs som tor gummi bussning . va kan de vara ?
Eftersom att ljudet uppstår när du vrider på ratten.
Så kan det vara värt att kolla styrväxeln.

Hur beter sig ratten?
Skakar det i ratten när du svänger?
Vrider ratten tillbaka sig själv efter en sväng, när man släpper ratten?
av valln
highway skrev:kommer oljud i framvagn . höger och vänster när man vrider raten . har bytt stötdämpare fram , fjäderbens stödlager och fjädersäte . hörs som tor gummi bussning . va kan de vara ?
Jag tror att det ska finnas någon tätning eller bussning på rattaxeln, jag skulle kollat det.
Användarvisningsbild
av hemglass
Känner igen ljudet på min v70 02. Klonkar hejvilt ibland i inbromsningar, gupp, men upplevde att det blev bättre när jag spolade rend fjäderbenstallriken idag. ( bara tillfälligt kanske)
Har dessutom ett vinande konstigt ljud från servon, hänger dessa fel ihop tro?
Volvos framvagn är som sagt inte den bästa på marknaden om man säger så :lol: :lol: Det är som att köra regalskeppet Wasa jämfört med Honda Accord som går som ett strykjärn genom kurvorna :)

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)