Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.
(Mitt första inlägg :wink: )

Jag har en V70 2,5T-04 Automat. Det knarrar som sjutton i bagageutrymmet när man kör över gupp eller små ojämnheter i vägen.
Om man kryper in i bagaget och t ex trycker på plastinredningen på sidorna (precis i sidorutornas nederkant) så knarrar det. Det känns dock som om det är flera ställen som oljudet kommer ifrån.

Kanske kan man lägga något som dämpar mellan rutan och plastdinredningen (tyg, skumgummi etc)??

Kanske är det något helt annat?? Snälla ge mig råd!

Mycket tacksam för svar!!!
Mvh
Hasse
HippHipp skrev:Hej på er.
(Mitt första inlägg :wink: )

Jag har en V70 2,5T-04 Automat. Det knarrar som sjutton i bagageutrymmet när man kör över gupp eller små ojämnheter i vägen.
Om man kryper in i bagaget och t ex trycker på plastinredningen på sidorna (precis i sidorutornas nederkant) så knarrar det. Det känns dock som om det är flera ställen som oljudet kommer ifrån.

Kanske kan man lägga något som dämpar mellan rutan och plastdinredningen (tyg, skumgummi etc)??

Kanske är det något helt annat?? Snälla ge mig råd!

Mycket tacksam för svar!!!
Mvh
Hasse
Har det samma. Har du insynsskydd? Är det utfällt eller infällt vanligtvis? Om det är infällt och det knarrar mer, prova att gnugga ett värmeljus i hålen som det sitter i, då försvinner en typ av knarr i alla fall tack vare stearinet (under en längre tid innan man måste göra om det).
av kentk
Har du kollat ena låsningen till sätet bak ?

Jag hade knarr från ena delbara sätet på min 98:a som jag hade.

Jag provade allt men fick inte bort gnisslet, fick köra med ena sätet nerfält för att det skulle bli tyst ;)
av Steff 99
Insynsskyddet brukar vara en stor bov...mitt skramlade något otroligt när det var utdraget..lät som allt var löst bak :x
av HippHipp
Hej igen och tack för svaren.

Jag har provat med att plocka bort insynsskyddet helt och hållet, men gnisslet fortsätter precis som innan. Så det är tyvärr inte det.
Någon annan idé om vad det kan vara??

Tack!!
/Hasse
av mojja
HippHipp skrev:Hej igen och tack för svaren.

Jag har provat med att plocka bort insynsskyddet helt och hållet, men gnisslet fortsätter precis som innan. Så det är tyvärr inte det.
Någon annan idé om vad det kan vara??

Tack!!
/Hasse

Jag har en gissning det e en volvo dom ska tydligen skrammla o låta illa iallfall egnligt min mekaniker som säger att det e produktegenskaper hos en volvo..

//mojja
av jubileumsjimpa
Hej

Kör en 2,4t -02 och var helt knäckt över allt knarrande i bagageutrymmet. Testade allt ifrån att slita ut insynsskyddet, säkerställa så att reservhjul och batteri satt ordentligt, täta inredningen bak med skumgummi till att byta krängningshämmarstag och till och med förstärka clipsen som håller bromsledningen på plats bak....gav upp till slut...åkte till verkstaden och fick det konstaterat att det var vänster stötdämpare som låg och glappade i sitt övre fäste. Ska bytas på tisdag, sedan ska bilen vara tyst - annars skjuter jag mig själv (och bilen).

"Det är väl fan att det ska vara så svårt att skruva ihop en bil så att grejjerna sitter fast och håller käft"
Användarvisningsbild
av RilleS
Jag hade ett skramlande/knakande ljud i baken på min -01a. Fick tipset att lägga på lite fett på gummiklossarna som sitter i nederkanten på bakluckan och som ligger an mot karossen när luckan är stängd, det kan bli ett knakande ljud mot plåten när karossen och luckan rör sig. Jag smörjde även kanterna på låset och gummitätningarna runt gångjärnen. Efter detta blev det helt tyst.
/Rille

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]