Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cyoor
Jag har en volvo S60 från 2002 som inte startar som den ska.
Bilen startar igång och varvräknaren går upp, men sen går varvräknaren ner och den dör efter några sekunder.
- Jag har testat med 2 olika nycklar (efter att ha googlat lite så ville jag utesluta detta)
- Oljan ser ut att vara på rätt nivå

Då jag inte är speciellt bra på bilar så försökte jag göra en video för att beskriva problemet så mycket jag kunde så att någon kanske kan hjälpa mig.
Här är länk till videon som beskriver det hela
https://youtu.be/ATfbv5sTyTc

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få och svarar gärna på alla frågor som kan hjälpa.
Tack på förhand!
av Arnold
Man kan se i klippet att det står 50 km till tom tank. Det innebär att du har mindre än 5 liter i tanken. Det kan vara problemet. Jag säger som ovanstående, prova med att tanka.
av Cyoor
Arnold skrev:Man kan se i klippet att det står 50 km till tom tank. Det innebär att du har mindre än 5 liter i tanken. Det kan vara problemet. Jag säger som ovanstående, prova med att tanka.
Uppdatering:
Jag fyllde på 10 liter bensin och efter det startade den.
Följdfrågan blir då vad som kan orsaka att den får problem att starta med lite bensin i tanken?
Bilen hade inga problem innan jag parkerat den och låtit den stå över natten och "tanka" lampan hade precis börjat lysa.
av MickeM
Ta en titt under bilen på bensintanken. Föreställ dig sen en 5 lit dunk. Hur många cm djupt blir 5 lit i stora bensintanken?
Bilen kanske lutar lite också.....

Dessutom pumpar bränslepumpen bränslet runt, runt, så det är inte det minsta konstigt att den inte startar med så lite i tanken.

Det är inte bra för pumpen att få luft med heller, för det blir att slå i den.
av Arnold
Cyoor skrev:
Arnold skrev:Man kan se i klippet att det står 50 km till tom tank. Det innebär att du har mindre än 5 liter i tanken. Det kan vara problemet. Jag säger som ovanstående, prova med att tanka.
Uppdatering:
Jag fyllde på 10 liter bensin och efter det startade den.
Följdfrågan blir då vad som kan orsaka att den får problem att starta med lite bensin i tanken?
Bilen hade inga problem innan jag parkerat den och låtit den stå över natten och "tanka" lampan hade precis börjat lysa.
Ibland är det enklare än man kan tro. Det var ju bra att du fick igång kärran.
av Cyoor
Arnold skrev:Ibland är det enklare än man kan tro. Det var ju bra att du fick igång kärran.
Ja.. Jag känner mig nästan lite dum när det bara var bensin som behövdes. ;)

Tack alla för hjälpen i alla fall.. Nu ett tag senare så kan jag meddela att den rullar på som den ska och inte har några som helst problem.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)