Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta mina remmar (Kam & multi samt spännare och rullar) på XC90 D5 2008 18000mil och läser på flera ställen med blotta förskräckelsen om historier med skuren AC kompressor som river av remmen som sedan trasslar in sig i kamremmen. Jag ringde till volvo verkstaden där bilen servades de första 13000 milen för att kolla om någon åtgärd gjorts eller om den varit inne på kampanj för just detta, men svaret blev nej. Han sa dock att om jag vid rembytet kontrollerar att allt verkar i sin ordning med kompressorn och det rullar lätt och inga glapp finns är det inte mycket anledning till oro.

Det som dock mest förvånade mig var att han påstod att det var i princip bara på V70 -08 som detta problem med AC-kompressorn fanns? Kan någon bekräfta detta? Är det olika motorer / Kompressorer på en V70 D5 och en XC90 D5 av årsmodell 2008?
av olof00
Hej
En bekant till mig råkade nyligen ut för kamremshaveri pga intrasslad ac-rem. men det var på en d5 v70. Av någon anledning hade inte hans bil varit inne för åtgärd av detta problem. Motorbyte blev resultatet.

Vet inte om det skiljer mellan xc90 och 70 men om det fanns en kampanj/åtgärd för detta även på xc90 så måste du ju få det åtgärdat. Inget att vänta med...
Olof
Pratade nyss med ytterligare en verkstad som dessutom påstår att XC90 aldrig omfattades av denna GW-kampanj då den "troligtvis" har en annan kompressor än V70. Det är mycket "tror och kanske" känns det som...

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)