Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
...eller ett tillägg i instruktionsboken...Denna bil behöver service om du bromsar i 200.
Man är ju faktiskt lite kluven...å ena sidan bör väl inte skivor slå sej även fast man hejdar åket från 200, å andra sidan har jag inte lust att på en bil som jag normalt kör med till IcaMaxi och handlar och någongång då och då lite längre svängar hänga på bromsar från en Stcc kärra.
Ska man ha såpass "forcerad" körning tycker jag man inte ska köpa "snik"modell och bara chippa, då bör man nog uppgradera bromsarna åxå.
av mojja
jo men vad e snikmmddelen när jag handlade diesel kunde jag bara betälla 2.0d
D5an var inte släppt än och jag vet inte om den är utrustad med bättre hejdare.

Någon uppgradering utav bromsar fanns det ju inte att kryssa i.

Sen gör bilen 200+ utan omprogramering utav programvaran..

Vad skulle jag köpt för moddel utav denna bil så att bromsarna skulle hålla tycker ni som sägar att man köpt en snik modell??

Jag räknar kallt med att bromsarna ska hålla för inbromsningar o lika så gör volvo tydligen då dom byter dom ggn på ggn,,

Visst kan jag köpa eftermarknads grejer o smälla på men varför skulle jag då jag köpt en ny bil som ska funka. Då får väl volvo uppdatera sina skivor så dom håller förväntad kvalitet man har ju redan betalt för detta en ggn.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Ampy
Ja du betalar man för en Nissan Micra 60 000;- så får man BRA bromsar. Saken är dan att Volvo vet itne hur man gör riktiga bromsar till tunga bilar ta S40 01- och uppåt S60 S80 Alla har värdelösa skivor blir snea direkt det suger ska man ha en bil med så stor motor så ska man väl kunna bromsa över 170 km /H så Volvo är ju sämst på det!

OCH DET ÄR FAKTTA
Användarvisningsbild
av camaro69
Undrar varför så många kör Volvo, om kvaliteten är så dålig? :roll:
av mojja
camaro69 skrev:Undrar varför så många kör Volvo, om kvaliteten är så dålig? :roll:

men e du rolig på riktigt??

Här sitter flera o talar om att dom har problem med bromsar o du bara provocerar.. :???:
Användarvisningsbild
av camaro69
mojja skrev:
camaro69 skrev:Undrar varför så många kör Volvo, om kvaliteten är så dålig? :roll:

men e du rolig på riktigt??

Här sitter flera o talar om att dom har problem med bromsar o du bara provocerar.. :???:
Om de flesta klagar på Volvo, så varför inte byta till kvaltetsmärke.

Ta en slurk chokladmjölk till, :wink: och lugna dig mojja. Frågan är väl befogad.

Eller är lösningen S B R? :idea:

:D
av Kena
Jaa grabbar det här är ett diskussionsforum även för de som har problem med sina bilar, då vore väl det konstigt om man bara skrev positiva saker och tiger om problemen.
Visst vissa saker är ägarförorsakat och en del är tillverkarorsakat, och bromsarna som det pratas om här är väl kanske mer ägarorsakat eftersom de håller för de allra flesta.
Men man kan ju alltid diskutera varför de inte håller för lite mer forcerad körning, hur går det tex. om man tar en sväng på autobahn i sommar??? måste man byta bromsar om man hejdar bilen från 200+?
Tillverkar relaterat kan ju tex. vara bakrutetorkare som inte pallar en svensk vinter, eller gasspjäll som verkar tappa lusten efter nåra 1000 mil.
Men det som irriterar mest är väl ändå fel som är uppenbara tillverkarfel och som inte går på garanti och är snuskdyra att reparera.
Har inte haft någon WV bil men har fått för mej att Volvos priser på reservdelar är rätt humana trots allt(med vissa undantag). Och som vanligt är det de billigaste sakerna(läs elektronik) som är dyrast att laga eftersom det inte finns alternativ.
De asiatiska premiumbilarna kommer nog bli det tuffaste hotet mot de europeiska så det gäller nog att ha kvalitet i framtiden om man vill vara med.
av stegen7
Kan bara tillägga att jag sällan (alldrig) efter bromsbytet (skivor+klossar) i mars inte nitat från 200+. Problemet har uppkommit under normal körning. Jag ska hur som helst till verkstan i morrn så får dom kika på det, får se vad dom säger... Återkommer!
av Kena
Ja då ska de inte slå sej, Ford hade dessa problem på 80-talet i sierran bla., men vi är ju en del av Fordosfären nu så det kanske hör till??
av stegen7
Så nu har jag varit på Upplands Motor och de bytte skivorna utan knussel. Känns skönt att kunna bromsa igen :-)

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]