Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Fick felkod på rattvinkelvivare men ett felmeddelande kommer bara upp ibland,vad gör en rattvinkelgivare och är det farligt att köra med detta fel till det blir åtgärdat?
av andersuw
Rattvinkelgivaren noterar helt enkelt hur du har ratten ställd (vriden) vilket i sin tur behövs för att antisladdsystemet skall fungera. Det är i sig inte farligt att köra bilen utan fungerande rattvinkelgivare men antisladdsystemet är ur drift tills problemet åtgärdats. Så det är ju klokt att fixa detta så snart man kan.
av andersuw
Rattvinkelgivaren är en styrenhet kallad SAS (Steering Angle Sensor Module) och det är ju tänkbart att det i något fall kan hjälp att ladda om mjukvaran till den. Men jag skulle inte tro att detta är lösningen annat än i undantagsfall. Sedan behöver det inte vara hårdvarufel på själva styrenheten. Det kan också handla om kablaget.
av miken
Min bil varnade för antisladd service erfodras i vintras.
Fick felmeddelande på Rattvinkelgivare så den byttes men felet var kvar tills bromstrycksgivare 1 och 2 byttes då försvann felet

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)